Een Tweede Kamerlid kan wel uit zijn fractie worden gezet; hij kan echter niet uit de Tweede Kamer worden gezet, althans niet door zijn fractie. Ieder Kamerlid is namelijk wettelijk gekozen op persoonlijke titel ("zonder last of ruggespraak"); hij of zij is niet per se gebonden aan zijn/haar partij of zijn/haar fractie. In de praktijk wordt echter iedereen gekozen door bij verkiezingen op een partijlijst te staan. Een lid kan uit zijn fractie worden gezet door het fractiebestuur of de fractievoorzitter als het bestuur of de voorzitter daar een goede reden voor heeft. Die reden kan van geval tot geval erg verschillen.

Een Kamerlid kan uit de Kamer worden gezet door de voorzitter. Dit kan gebeuren als het lid volgens de voorzitter hetzij niet langer een van de vereisten voor het lidmaatschap bezit hetzij een met het lidmaatschap onverenigbare betrekking vervult ("belangenverstrengeling"). Zie artikel 2 en 3 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer (zie bron). De Kamer kan nog oordelen over het oordeel van de voorzitter en zal dan daarvoor een commissie van onderzoek instellen.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!! Een hele goede antwoord met artikel erbij ;)

Andere antwoorden (1)

Wanneer de meerderheid van de fractie besluit niet langer samen te werken met een persoon, of een aantal personen dan is er een breuk.
Het grootste overblijvende deel mag dan de oude naam blijven behouden. Bij gelijke groepen is de groep waar de fractievoorzitter in zit de groep die de naam mag behouden.

Je zou ook kunnen verwachten dat de partij-organisatie de gene is die er over beslist wie hen vertegenwoordigd, maar zoals de splitsing van de partij 50+ nu mooi laat zien is dat de kamerleden een eigen onafhankelijk mandaat hebben. En als het puntje bij paaltje komt gaan de kamerleden zelf over hun eigen zetel en hoe ze zich onderling verder organiseren.

De fractievoorzitter van 50+ heeft zijn collega uit de fractie gegooid. Het was een 2-mans fractie. Beide delen zijn dus even groot, maar als fractievoorzitter mag Norbert Klein de naam blijven houden. De partij is het niet met zijn aktie eens en blijft Martine Baay-Timmerman steunen.

De rare situatie is nu ontstaan dat de partij 50+ niet langer de fraktie 50+ steunt, maar wel een fractie die een geheel andere naam draagt: fractie Martine Baay-Timmerman