Waarom stuit kopvoddentax op zoveel weerstand?

Het is toch duidelijk dat dit onrealistische voorstel alleen maar wordt gedaan om aandacht te krijgen? Zou de kamer en de media dergelijk gedrag niet beter kunnen negeren? Bij kleine kinderen werkt dit toch ook het best?

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.nu.nl/algemeen/2083512/wilders-wil-belasting-hoofddoekjes.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf antwoord op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, nee, ik snap niet waarom men zo fel emotioneel reageert. Men zou toch als professioneel politicus beter moeten weten? Ik heb de vraag niet helemaal juist gesteld realiseer ik me.

Het beste antwoord

Waarom het op zoveel weerstand stuit? Omdat het zoveel emotie oproept: omdat men verontwaardigd is, omdat men verbijsterd is, omdat men walgt. Je kent vast ‘t spreekwoord "zwijgen is toestemmen" wel. Men wil zich ook distantiëren van zoveel nonsens.

Dat de kamer niet zwijgt, vind ik dus niet gek. Een collectief "boe!", zoals ook wel gebruikelijk is, in het Britse lagerhuis, zou denk ik echter veel meer zoden aan de dijk zetten dan een roodaangelopen Kant, die het geen reactie waard vindt omdat het zo belachelijk is, maar dat toch even bij de interruptie-microfoon komt vertellen. Met zo’n "boe!" spreek je Wilders aan op zijn eigen niveau, en je kunt lekker snel verder. Blijft er ook nog wat ruimte over voor zinniger bijdragen in het nieuws.

Tenslotte… Het grote negeren dat wel eens wordt geopperd… Dat zou een "cordon solitaire" betekenen, een geforceerde quarantaine van volksvertegenwoordiger Wilders. En dat zou "een schande" zijn, en Wilders alleen maar in de kaart spelen.

Ik stem dus voor "boe!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Negeren is leuk. Maar we wonen in een democratie. Dat betekend dat ieders mening in principe gehoord wordt.

Aangezien Wilders het tot in de kamer heeft geschopt, moet er een achterban zijn die zijn ideeen steunt. Daarom kan je zijn voorstellen niet zomaar opzij leggen zonder er over te praten. Dat is nou het mooie van democratie: Iedereen mag eigen ideeen hebben, hoe absurd ze ook klinken.

Ik heb laatst een ander absurd idee gehoord: Betonnen middenbermen op 80 wegen om ongelukken te voorkomen. Slaat ook nergens op. Toch is het voorstel goedgekeurd en zijn er provincies bezich met deze dingen in te voeren. Tja.. Democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk idee,laat hij maar eens een keer met een echt goed plan komen om de crisis aan te pakken.
hij heeft zijn aandacht weer gehad,en de rest van de kamer zal er ook wel om lachen.
ik tenminste wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er werkelijk met verbazing naar zitten kijken gisteren. Ik heb zo ongeveer de hele dag naar de Algemene Beschouwingen gekeken, en er is zoveel gezegd en zoveel gebeurd en zoveel gelachen (vooral om Wilders trouwens ; er schuilt zeker een goed conferencier in die man) , en dan pikken alle nieuwszenders, echt ALLEMAAL, dat ene, eigenlijk ook flauwe, geintje en in mijn ogen net zoals al zijn andere vertelsels een metafoor en geenszins een haalbaar of uitvoerbaar serieus voorstel, er uit. Ik heb geloof ik niet één zender of krant gezien die de algemene beschouwingen niet kopte of berichte zonder DAT zinnetje er uit te halen, te benadrukken en te overdrijven. Uit uren en uren en urenlang vergaderen. Schandalig.

Nou weet ik wel waarom Wilders zo opvalt ja ; de media doet daar absoluut alles aan. Ze hadden ik weet niet hoeveel leuke anekdotes en belangrijke uitspraken kunnen noteren, maar nee, iedereen kwam massaal en gillend klaar op de Kopvoddentaks (die het nu natuurlijk voorlopig als modewoord een hele poos goed gaat doen), en war het allemaal om gaat of ging , weet niemand meer. En war is die geweldige metafoor waar hij mee begon waar ik me echt om bescheurd heb ; dat beeld van dat autootje 'Kabinet', met Rouwvoet in het kinderzitje, Bos zonder rijbewijs achter het stuur en Balkenende voorin - niks te doen maar helemaal blij dat hij voorin mocht zitten. Daar heb ik in elk geval stukken harder om gelachen.

Dát is nu manipulatie en volksmennerij. En NIET door meneer Wilders. Schandalig heb ik al gezegd he ? Okee dan. Walgelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
btw, ik ben geen Wilders-stemmer ; iedereen heeft gisteren bij mij punten gescoord hier en daar (zelfs Kant en Halsema) en verloren (zelfs Rutte en Pechtold), het was een zeer onderhoudende vergadering, dus ik verbaas me echt met kromme tenen dat de verslaggeving uitsluitend en alleen hierop focust. Kijk maar naar de reacties van de mensen die duidelijk niet tien uur achter de teevee hebben gezeten ; die beoordelen Wilders nu alleen maar op die ene belachelijke uitspraak, waardoor hij WEL weer aandacht krijgt, maar NIET op punten die er toe doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe nou niet zo flauw en zeg waarom je een minnetje geeft. Geen man overboord, maar dit is gewoon kinderachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je eens, vasn mij een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 by-the-way, niet beargumenteerde minnetjes zijn geen minnetjes. je kunt niets anders doen dan ze ..... negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar geef dan geen min - ik wil gewoon best graag weten wat ik dan verkeerd heb gedaan of gezegd of tegen welke schenen ik heb geschopt. Nou kan ik er alleen maar naar raden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat minnetje komt duidelijk van een Wilders-hater en het merendeel van de media is dat ook. Hij doet een ludieke uitspraak en iedereen springt erop.
Wat dat betreft vraag ik me af of dat ooit nog zal veranderen. Janmaat was ooit de eerste die liet weten dat we een probleem hadden en werd genegeerd. Iedereen stak de kop in het zand. En bij de huidige politici zit ook zand in de oren.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen je betoog is uit de grond van mijn hart. Ik heb ook gekeken en ben het volkomen met je eens. +1 (Ik heb nog nooit op Wilders gestemd maar zou als ik de kans kreeg dat zeker doen na zijn betoog. Een ieder die zou dat overigens in delen de "dumpert" van Geenstijl.nl kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet ; tja, ik ben ook geen fan; hoewel, na gisteren.....zeker een fan van zijn cabaret-talent. Wat een geweldige beeldspraak gebruikt die man af en toe. Maar mijn beeld van de man is wat minder gevormd door ' de media' (kijk te weinig teevee) en meer van het zelf zien van zijn optredens, en dat beeld klopt niet helemaal met elkaar. Ik vind dat hij zich teveel focust op de islam, terwijl fundamentele cultuurverschillen grotere problemen opleveren (en dan denk ik natuurlijk aan mijn (katholieke) Roma-buren, die voor Wilders geen interessante groep zijn).
In retrospect was Janmaat overigens helemaal zo gek nog niet, moet ik eerlijk toegeven. Maar ook die is door de media volledig neergesabeld en uiteindelijk uitgeschakeld door mensen die hem alleen uit de tweede hand - verhalen uit de media- kenden. Een soort Wilders ultra-light, die al ruim op tijd de vinger op de zere plek legde waar toen nog niemand van wilde horen. En liever nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 alhoewel ik het woord kopvoddentax bijtend scherp vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enerzijds wel, anderzijds heb ik me aan hoofddoeken en een enkele Burka nog nooit gestoord; daar zit het probleem niet. Echt niet. Dat is een symptoom dat uiteindelijk zal verdwijnen als je de wortels (onoverbrugbare culturele verschillen die in Nederland teveel van overheidswege in stand worden gehouden) aanpakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf nog geen punt gegeven, of verminderd ;). Ik kan me wel indenken dat iemand een -1 heeft gegeven omdat je reactie, hoewel steekhoudend, geen antwoord op de vraag is.
Geen idee waarom dat woord op weerstand stuit.
Met het woord zelf is niks mis, VIND IK.

Ik las het vanmorgen in de krant en vind het een geniale vondst! Werkelijk fantastisch. En dan bedoel ik dus het woord alleen.
De hollandse nuchterheid die kan zo'n woord wel accepteren als het over bovenstaande klederdracht gaat. Dan is het met een glimlach, met de gedacht erbij: "ze noemen het maar hoe ze het noemen willen."

De enigen die erover zullen vallen zijn de hoofddoekendraagsters, en aanhang, zelf.
Maar zolang men nog ongestoord mag spreken over christenhonden waar ze christenen bedoelen, vind ik het woord kopvoddentax schitterend. Past nog net op het scrabblebord.

Of het om aandacht is of wat dan ook, dat moet ik nog lezen. Komende uren geen tijd voor. Maar het woord alleen al, vind ik fantastisch mooi.

Die tax is onhaalbaar, maar een politicus kan nou eenmaal zeggen wat ie zou WILLEN, dus ja, wat mij betreft is dit het zoveelste goeie idee van Wilders.
En toch stem ik hem nog steeds niet, maar bijna al zijn ideeën zijn mooi. Helaas onhaalbaar, dat wel.
Maar zolang ik nog een alternatief heb om te stemmen, zo lang stem ik hem niet. Maar ik geniet van zijn bestaan!

En ja, over smaak valt goed te twisten, dus zullen velen het ermee oneens zijn. Tuurlijk. Waarom ook niet? Dat zul je sowieso hebben zolang je geen eenheidsworst bent.

Toegevoegd na 2 uur:
Komisch, die minnetjes! Was op te wachten. Sommige mensen zijn zo 'heerlijk' voorspelbaar.
Nu vraag ik me alleen af: zijn die van kortzichtige anti-Wilders mensen? En zodra ze iemand zien die niet alles van hem afkeurt, dat ze daar dús met een min op reageren?
óf zijn die van mensen die "geen idee" geen antwoord vinden als iemand vraagt "waarom dit of dat".

Waarom vermoedt ik nou toch het eerste die eerste?
Oftewel: er zullen er nog ongeveer 5 bij komen, minstens.

Zouden die anti-Wilders nog wel de antwoorden goed lezen eigenlijk? Of gewoon sowieso een min zetten?
Het boeit me te weinig om er een GV-vraag aan te verspillen. Maar komisch vind ik het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord kopvoddentax vind ik erg scherp. Niet persoonlijk uiteraard, maar het is te denigrerend. Realiseer je dat veel moslim vrouwen/meisjes geen keuze hebben. Zij voelen zich nu nog minderwaardiger en daar heeft niemand wat aan.

"Angst leidt tot woede, woede leidt tot haat, haat leidt tot pijn." (citaat Yoda uit Episode I).

Ik ben het overigens met onderstaand citaat eens:

"Maar ik kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos." (citaat Femka Halsema).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kopvoddentax, wat een beledigende, degenerende opmerking van de clown die Wilders heet. En hij komt er weer mee weg want hij heeft weeeer alle aandacht. Volgens mij g**l die man erop.

Over de praktische uitvoering ervan, dat lijkt een onmogelijke taak. Want afgezien dat moslima doekjes dragen, hebben onze kids ook wel eens een haarband in de vorm van een doekje om. Ik denk dat Wilders eerst maar eens naar zijn eigen strodakkie moet kijken en er wat aan doe :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het(weer) tegen de islam is gericht. Of heb je het idee,dat hij ook nonnetjes bedoelt met kappen(zeldzaam) op en tegen vrouwen in traditionele klederdracht? Daarbij wordt ales wat Wilders naar voren brengt gewoontegetrouw afgekraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat idee heb ik niet. Ik heb het plaatje als grap bijgevoegd omdat "kopvodden" niet zo lang geleden tot de Nederlandse identiteit behoorde. Het is typische Nederlandse traditie om dit type "hoofddoek" te dragen. Als je dergelijke religieuze uitingen gaat belasten dan wil ik ook dat ichtusvisjes op auto's belast worden. Daar stoor ik me persoonlijk meer aan dan aan hoofddoekjes. Godsdienstvrijheid is een groot goed zeg ik als atheïst. Een partij voor vrijheid die dergelijke vrijheid wil inperken handelt tegen de eigen principes in. De PVV wil vrijheid voor iedereen, behalve voor islamieten die een hoofddoek willen dragen. Ik vind het ontzettend sexy overigens, zo'n hoofddoek. Wat mij betreft gaan alle vrouwen ermee lopen als ze dat willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kweenie, helemaal mee eens. het had exact mijn reactie kunnen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom lijken jullie nu opeens zo op elkaar! Dit staat je veel beter Kweenie!
Volgens mij moeten we niet alleen Wilders negeren maar ook die hoofddoekjes. Hoe meer Nederland het over hoofddoekjes heeft, hoe meer redenen die jonge meiden hebben om ze te dragen.
Ik ben wat ouder. Mijn moeder en mijn oma droegen ook een hoofddoek. Mijn oma vooral omdat het niet netjes was om zonder de straat op te gaan. Doordeweeks een hoofddoek en Zondags een hoed. Voor de duidelijkheid; Mijn oma is tijdens haar leven nooit buiten nederland geweest en was oer-Hollands. Het is echt nog niet zolang geleden dat het in nederland ‘netjes’ was als vrouwen hun hoofd bedekte.
Ik denk dat de hoofddoek binnen de islam dezelfde oorsprong heeft. Mijn advies: Geen aandacht aan besteden, het gaat vanzelf over.

Toegevoegd na 2 minuten:
mijn moeder en mijn oma wisten niets van het bestaan van de islam