Wat is een racist?

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik dus de antwoorden bekijk is een Hollander die een Fries kleingeestig en boerig noemt een racist.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Racisme is haat.
Haat dat je helemaal doordringt.
Dat je lichaam van alle kanten raakt.

Racisme is slecht.
Slecht voor diegene die ermee zitten.
En vooral omdat de rest er niks van zegt.

Racisme is beroemdheid.
Beroemdheid zoals bij de KKK.
En hopelijk verandert dat met de tijd.

Racisme is voedzaam.
Voedzaam voor diegene die ervan genieten.
Maar giftig voor diegene die vast zitten achter een raam.

Racisme is afkeer.
Afkeer tegen de mensen die ander zijn.
En die worden gediscrimineerd elke keer weer.

Racisme is pijn.
Pijn voor diegene die het overkomt.
Alleen maar omdat ze anders zijn.

Racisme moet weg.
Gewoon nooit meer voorkomen.
Dat is iets waar veel mensen van dromen,
maar wat is dat in deze wereld moeilijk zeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

een persoon die mensen met een andere huidskleur niet moet...
die onderscheid maakt in rassen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na je uitbreiding : nee, dat is geen racist. Ze behoren namelijk niet tot verschillende etnische groepen, en er zijn ook geen significante verschillen in uiterlijk of cultuur.
iemand die zijn ras als beste vind en andere rassen minder waardig vind

Toegevoegd na 3 minuten:
een racist is iemand minachting, vijandigheid of haat uit van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een racist is iemand die zich vanwege zijn of haar huidskleur superieur acht aan die van een ander ras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Amadeus: @Leonard:
Dank jullie voor je positieve bijdrage.
Anderen kunnen kennenlijk alleen maar ongemotiveerde minnen uitdelen maar komen niet met een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap die -/- niet. Vast van een racist.
+
Discriminatie op basis van etnische afkomst, of huidskleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Een racist is iemand die onderscheid maakt tussen verschillende groepen mensen, op basis van veronderstelde (uiterlijke) 'ras'kenmerken - die overigens in de regel puur over uiterlijk gaan, en geen enkele biologische grond hebben. De hele geschiedenis staat bol van de voorbeelden van mensen (van allerlei 'rassen' overigens !) die mensen van een 'ander' ras op grond van die etniciteit alleen anders behandelen of beoordelen.

Dat kan uiterst negatief racisme zijn en vreselijke consequenties hebben, zoals we hebben kunnen zien aan de Apartheid in Zuid-Afrika , maar ook veel alledaagser racisme om ons heen. Tot op de dag van vandaag.

Maar ook een, pak hem beet, Gospelkoor dat alleen zwarte leden wil opnemen, is een vorm van racisme, zij het op het oog wat minder schadelijk.

De grens is soms moeilijk te bepalen, omdat er voor ons volstrekt vergelijkbare groepen zijn die elkaar als anders zien op grond van etniciteit (denk bijvoorbeeld aan de Hutu's en de Tutsi's, waar ik ab-so-luut geen verschil tussen zie) of verschillende Aziatische volkeren. Ook is het niet altijd duidelijk waar de kleur ophoudt en de cultuur begint.

Racisme is NIET hetzelfde overigens als discriminatie, al zijn er wel raakvlakken. En ook is lang niet elke vorm van racisme kwaadwil of haat jegens een andere 'groep' - al is dat er wel vaak de uitwerking van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Racisme betekent dat bepaalde(groepen) mensen als minderwaardig gezien of behandeld worden op basis van hun huidskleur,afkomst of culturele achergronden.
Het is een vorm van discriminatie.

Ook in het strafrecht staan bepalingen over het verbod op discriminatie.
Je kan er een boete of zelfs gevangenisstraf voor krijgen.

Wat is een racist voor mij is een racist als men commentaar geeft van wat doet die zwarte hier in het restaurant,mag hij niet uit eten gaan omdat hij zwart is,verschrikkelijk gewoon.
Iedereen heeft recht om zich te amuseren ongeacht zijn huidskleur,afkomst of culturele achtergrond.

Toegevoegd na 3 minuten:
racisme is kleingeestig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Racisme is eenvoudig gezegd het geloof dat mensen onderverdeeld zijn in verschillende 'rassen', met daaraan gekoppeld het geloof dat het ene 'ras' superieur is aan het andere 'ras'.

Overigens delen mensen die denken dat er zoiets bestaat als menselijke 'rassen' (of ze nu racist zijn of niet) Hollanders en Friezen in bij hetzelfde ras: het blanke ras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin, hè. +
Dat zijn de mensen, die hun antwoord beginnen met; Ik heb niks tegen negers, turken, marokkanen...( vul zelf maar in ) en dan verder gaan met : MAAR.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een racist is iemand die zich beter voelt dan of de meerdere van mensen die in een of meerdere opzichten van hem/haar afwijken qua uiterlijke kenmerken, gedrag of afkomst en daar consequenties aan verbindt qua wet- en regelgeving.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik vind het bij dergelijke vragen altijd wel aardig om me te realiseren dat de kans groot is dat mijn genetische eigenschappen meer overeenkomen met een willekeurige Afrikaan of Aziaat dan met een eveneens willekeurige blanke Europeaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Racisme betekent het hoger achten van een ras ten opzichte van een ander ras. Ik placht wel eens racist te zijn: ik achtte het negroïde ras hoger dan het mijne (Kaukasische)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ras kenmerkt zich door uiterlijke, biologische verschillen van verschillende culturen/ bevolkingsgroepen.
Wanneer de grote groep blanken in hun gebied ( zoals Europa bijv) bang zijn hun superieuriteit te verliezen, krijgen ze haatgevoelens tegen andere rassen met een andere huidskleur en zij willen niet toestaan dat er vermenging van hun ( in hun ogen 'zuivere')bloed plaats kan vinden met een ander ras. Deze mensen moeten dus geweerd worden, vinden zij. Dit geldt omgekeerd net zo. Een donker ras (bijv. Afrika) denkt ook 'black is beautíful' en een negerin hoeft dan daar ook niet thuis te komen met een blanke man. Het is een natuurlijk gegeven dat dit soort mensen bestaat. Ze willen hun eigen ras in stand houden en dulden geen inmenging. Racisten denken dus dat alleen hun ras/cultuur het beste is en ieder anderskleurige is inferieur aan hen.
amc
13 jaar geleden
Het valt mij de laatste tijd op dat het woord 'racist' bijv. voor Wilders wordt gebruikt en dat is geheel ten onrechte volgens mij. Misschien komt het ook omdat er geen moslim-equivalent bestaat van antisemiet, dat men dan maar bij gebrek aan een woord "racist" gebruikt. Misschien moeten we dat woord uitvinden als het niet al bestaat, want dat is duidelijk aan de hand, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
racisme is een idiote haat tegen iemand van een andere huidskleur