Is het moedig/slim van Obama om morgen 'gewoon' de Dalai Lama te ontvangen?

Wel gaaf dat er een belangrijke figuur is in de wereld die mensenrechten groter vindt dan economische betrekkingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook tof!!

Antwoorden (9)

Los van moedig of slim is het een statement die hij maakt.

Wordt tijd dat iemand ermee begint. Kan Balkie nog wat van opsteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel flauw misschien, maar het zou veel dapperder zijn van hem om de Dalai Lama niet te ontvangen; dit hangt direct samen met de reden waarom het wel slim is.

Amerikanen vinden China groot en gemeen qua mensenrechten en ze denken dat de Dalai Lama het voorbeeld is van hoe iedereen in de wereld zou moeten leven. Obama is de president van de Amerikanen. Als hij er nu voor zou kiezen te buigen voor China dan is dat misschien wel beter voor de economie, maar slecht voor zijn kansen om ooit herkozen te worden. Dat zou nogal wat zijn een president die buigt voor China.

Hij kan er persoonlijk alleen maar bij verliezen als hij de Dalai Lama niet ontmoet, terwijl als hij hem wel ontmoet de mogelijke economische gevolgen niet zo groot zijn (China stopt echt de volledige handel niet). Dus wel slim, maar zeker niet moedig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want china financiert voor het overgrote deel het tekort van de usa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerikaanse presidenten doen zelden moedige dingen. Je kan zomaar worden doodgeschoten, immers.

Slim is het wel (politiek gezien).

Maar het is goed dat hij de Dalai Lama ontvangt.

Helemaal mooi zou zijn als hij niet meer met JP wil praten, omdat die niet met de Dalai Lama wil praten.
rose
14 jaar geleden
Ik denk dat Amerika de enige is die China hun alleenrecht kan onderdrukken. Het dwingt China om een andere statement voor Tibet te vinden. Want na Amerika volgen er meer. China is tegenwoordig best heel afhankelijk van de rest van de wereld. Niet alleen andersom waar wij zo bang voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het, persoonlijk, een daad van moed van hem om de Dalai Lama te ontvangen. Dat is een bevestiging dat Obama de rechten van Tibet erkent.
Het is wel China die dit land verpletterde en dezelfde methodes, als alle communisten gebruikte, om het volk ervan, zoveel mogelijk te verstrooien en Chinezen hun plaats te laten innemen. Dit systeem heeft echter niet echt gewerkt.
Wij zijn zover verwijdert van Tibet, de US en zijn streng kontroleerden rivaal, dat we er moeilijk kunnen over oordelen, laat staan over de handelswijze van de US, waarvoor Obama slechts de vertolker is van de regerende partij en in de tweede plaats van alle andere burgers/ politiekers. Slim zijn komt hier minder aan de orde. Het ingewikkelde schaakspel dat de beide grootmachten spelen is absoluut ondoorzichtig voor ons gewone burgers die al zoveel inspanningen moeten leveren om eigen belangen te vrijwaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis moedig ja of het slim is? Even afwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Obama maakt hiermee een geweldig politiek statement voor de rest van de wereld. Het is moedig, dat zeker, maar vooral erg slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij dat morgen weer doet, dan vind ik dat heel moedig. Een keer was al heel wat. Maar nog een keer, dat is wel heel kras.