Is een grondwetswijziging in de VS makkelijk?

Zou de komende president van de VS kunnen zeggen, vanaf nu ben ik voor altijd de president? Of is dit niet mogelijk?

4 maanden geleden
jc54
4 maanden geleden
Nee, zo lang het een democratie betreft niet. Dan zou het een dictatuur worden en daar zijn zowel de republikijnen als de democraten het niet mee eens.
Utrecht
4 maanden geleden
Nee. Feitelijk kan de US grondwet niet gewijzigd worden; er kunnen wel aanvullingen (amendments) gemaakt worden.
Cryofiel
4 maanden geleden
Trump kan natuurlijk wel eisen dat de verkiezingen niet meer worden "gesaboteerd" door "kwaadwillende ultra-linkse democrats". Dus moeten de stemmen bij de volgende verkiezingen worden geteld door onafhankelijke (lees: republikeinse) tellers. Op die manier zal Trump worden herkozen, omdat de verkiezingen dan eindelijk "eerlijk" zullen verlopen.

Een andere mogelijkheid is dat hij rechters aanstelt die vervolgens "onafhankelijk" zullen oordelen dat de verkiezingen van 2024 oneerlijk zijn verlopen. Dat geeft dan voldoende reden (althans, volgens Trump) om in 2028 een vorm van noodtoestand uit te roepen, om nieuwe "verkiezingsfraude" te voorkomen.
tinus1969
4 maanden geleden
@cryofiel: Maar als Trump in 2024 wordt gekozen, kan hij in 2028 niet herkozen worden. Dat is tegen de grondwet en geen rechter zal ermee instemmen. Tenzij de hele rechtsstaat daar ophoudt te bestaan.
Cryofiel
4 maanden geleden
Met een vorm van noodtoestand kan hij de verkiezingen uitstellen.
tinus1969
4 maanden geleden
@Cryofiel, juist ‘verkiezingen uitstellen’ is in de VS een enorme juridische stap omdat er een vaste Election Day is (zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Election_Day_(United_States)) . Het is vziw ook nooit gebeurd dat verkiezingen daar zijn uitgesteld. Hoewel de VS in veel opzichten een zooitje zijn, werkt de democratische rechtsstaat in dit opzicht goed.
Cryofiel
4 maanden geleden
Er zijn altijd mogelijkheden. Bijvoorbeeld het vertellen van "leugens" strafbaar stellen. We weten al dat Trump weinig opheeft met persvrijheid. In het kader van de vrijheid van meningsuiting past hij graag censuur toe - net als veel van zijn aanhangers. Het ligt dus voor de hand dat hij het vertellen van Democraten-standpunten strafbaar zal stellen.
tinus1969
3 maanden geleden
@Cryofiel, ik denk dat je de veerkracht en soliditeit van de Amerikaanse democratische rechtsstaat ernstig onderschat. Zo'n voorstel zou in flangrante strijd zijn met bv het Eerste Amendement op de Amerikaanse grondwet - en rechters daar nemen dat soort rechten heel serieus.
Cryofiel
3 maanden geleden
Ook als Trump de rechterlijke macht "zuivert" door er "onafhankelijke" republikeinen neer te zetten?
tinus1969
3 maanden geleden
Teump kan niet zomaar de rechterlijke macht zuiveren. Nogmaals, de VS is een rechtsstaat, geen bananenrepubliek.

Antwoorden (1)

Nee, de Amerikaanse grondwet is niet makkelijk te wijzigen, en dat is ook sinds 1789 nauwelijks gebeurd. De basistekst is sindsdien ongewijzigd, er zijn wel 27 amendementen goedgekeurd die eigenlijk aanvullingen zijn. Het laatste (27e) amendement is in 2020 definitief goedgekeurd; het een-na-laatste (26e) in 1971.
Correctie; 27e amendement is in 1992 goedgekeurd.
Toegevoegd op 31 januari 2024 11:17: tekst
tinus1969
4 maanden geleden
Mikaapje
4 maanden geleden
Dus Trump zou niet kunnen zeggen van: “vanaf nu kan ik altijd president zijn en zit ik niet meer vast aan 2 termijnen.”
tinus1969
3 maanden geleden
@Mikaapje, nee. Nogmaals, de VS is een functionerende democratische rechtsstaat. het piept en kraakt er mss at, maar in de basis functioneert die sinds pakweg 1789 als zodanig.