waarom is het finaal voor de euro als we griekenland uit de euro zetten?

het schijnt dat als je griekenland uit de euro zet dat dat de ondergang van de euro zou worden.
maar waaromdan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik me nu ook al een tijdje af. Iedereen zegt dat het slecht is en fataal is en dat we ze moeten helpen, maar niemand legt uit waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat het niet uit te leggen is omdat er volop gelogen wordt.
Toen wij NEE zeiden tegen de Europese grondwet zou het licht uit gaan,weet u nog....?
Met liegen en bedriegen is deze "grondwet" er toch doorgedrukt!

Antwoorden (7)

Nee het is dan mi afgelopen Vd euro wel groot prestige verlies Vd euro !ja en vooral Duitse en Franse banken ,hebben kapitalen (miljarden ) ook Nl maar Frankrijk ongelofelijk veel ook de Franse overheid ,en Duitse hebben enorme export garantie 's gegeven ,bijv een trein systeem of een wapen systeem ,ja dan komen de banken van die landen in problemen ,en onze bankjes zitten daar ook weer in .als Grieken land er uit zou gaan ja dat zou schrikken zijn ,maar ook iets goeds ze weten we moeten het zelf oplossen kunnen hun munt devalueren ,revalueren enz en kunnen ze niet de schuld meer aan Europa geven (letterlijk en figuurlijk) tevens mogelijk een goed signaal aan andere landen doe je best om je zaakjes op orde tekrijgen ,Europa ruimt je schulden niet op ./ Ierland Portugal Spanje Italië . Ja onze politici ja ook de Duitse hebben zich in de luren laten leggen !de Duitsers en Nederlanders hebben een totaal andere kijk op staats economie dan de zgn knoflook landen . Nee het hoeft geen einde (had niet) euro te zijn ,maar we zitten er wel al te diep in ,we hadden eerder het verlies moeten nemen . Even slikken maar ook Vd Grieken btr want dit wordt ook Vd Grieken niet goed .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap je het zelf ? Ik kan er eerlijk gezegd geen chocola van maken.......
Banken hebben gigantische bedragen op de Griekse banken staan..die kunnen ze meteen afschrijven als we Griekenland uit de eurozone stoten.

De banken gaan die verliezen weer verhalen op..de bevolking.

Daarom gaat dan de euro failliet. Zoveel geld is er gewoonweg niet.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Primair vanwege het grote besmettingsgevaar dat dat met zich mee zou brengen, Spanje, Italie enz krijgen dan enorme problemen. En de geloofwaardigheid van een stabiele munt zou ook ten onder gaan. Maar je vraag blijft nogal irrelevant omdat het juridisch niet mogelijk is om uit de Euro te stappen of een ander land eruit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal dat het uit de Euro zetten van Griekenland de ondergang van de Euro zou betekenen is grote nonsens.
Wél zou het zo kunnen zijn dat wereldwijd aan de Euro getwijfeld gaat worden en dát zou de ondergang van de Euro in kunnen leiden.
De schade die wij op zouden lopen als we Griekenland uit de Eurozone zouden zetten kunnen we wel dragen en hoeft de Euro niet te schaden.

De bangmakende verhalen komen uit de wereld van de politiek die nu eenmaal beslist heeft dat wij met één Europese munt moeten werken omdat in deze "moderne" tijd niet een Europese Unie kunnen hebben met verschillende muntsoorten.

ONZIN natuurlijk maar de politici hebben nu eenmaal beslist.

Maar goed,laat ze maar doormodderen.
De roep om afschaffing van de Euro en de herinvoering van de eigen oude munt zal steeds luider worden.
En dan komt er een dag dat de Euro daadwerkelijk ten grave wordt gedragen en ieder land zijn eigen munt terugkrijgt.
Dit is niet "de wens is de vader van de gedachte",want het is in de hele wereldgeschiedenis nog altijd zo geweest dat wanneer een bevolking niet meer achter zijn munt staat deze op den duur wordt afgeschaft.

Het is nu al zo dat de Duitse bevolking het liefst in meerderheid de Mark terugziet. en Nederlanders in steeds grotere mate liever de Gulden terughebben.

De landen die het liefst zien dat de Euro blijft bestaan zijn: INDERDAAD!!!...Griekenland,Italië,Spanje,Portugal,Ierland,België,Frankrijk en natuurlijk enkele armoedige Oost-Europese EU-leden!!!
Deze armoedzaaiers zijn juist degene die er belang bij hebben dat de Euro blijft bestaan.
Voor ons zou het beter zijn de munt op te heffen,in tegenstelling tot wat de hoge heren politici beweren.

Hoe zeggen we dat ook weer...oh ja,"DE LEUGEN REGEERT!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de bevolking van de beschadigde landen willen ook niet per se in de Eurozone blijven, in Griekenland b.v. leven 70% van de bevolking toch al ok bijstandsniveau.
Maar de omverdelings-orgie van arm naar rijk moet natuurlijk zo lang mogelijk doorgaan, tenminste zolang de prive-banken nog niet al hun obligaties aan de EZB hebben verkocht...
Pas als die klus af is, gaat GR. helemaal uitzichzelf uit de Euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat de Grieken (de bevolking en niet de regering) het liefst in meerderheid uit de Euro zouden willen stappen.
Maar...de problemen die Griekenland heeft,hebben op zich niets met de Euro te maken.
Vóórdat Griekenland werd toegelaten tot de Euro was de situatie nl. al erbarmelijk slecht.
Griekenland zat toen al tot zijn oren in de schulden.
Dit land had natuurlijk nooit mogen worden toegelaten tot de Eurozone.
Ik denk dat als het aan de Griekse regering ligt zij gewoon in de Eurozone blijft.
Zij zullen (als het zo doorgaat) moeten worden gedwongen de Eurozone te verlaten,wat voor gevolgen dit ook voor de Griekse bevolking zal hebben.
Het zou voor de Griekse bevolking zelfs ook positief uit kunnen vallen omdat wanneer het land uit de Eurozone wordt gezet,de schulden hoogstwaarschijnlijk zullen worden kwijtgescholden en Griekenland weer met een schone lei kan beginnen.
Het is te hopen dat in dat evt. geval de Griekse regering besluit om iedereen in dat land belasting te gaan laten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Griekenland geen EU-kredieten meer zou krijgen dan heeft het alleen nog maar redenen om uit te treden want dan kan het met een schone lei beginnen en zich op zijn saneringstaken concentreren. Met de huidige spaarmaatregelen kan het land zich niet herstellen, daar hoef je econoom voor te zijn om dat in te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk lukt het Griekenland niet om dmv alleen bezuinigingen er weer bovenop te komen.
Er zullen drastischer maatregelen genomen moeten worden.
Maar ten eerste zal de Griek van hoog tot laag (want het komt in alle lagen van de bevolking voor) eindelijk eens moeten inzien dat er belasting betaald dient te worden om het land er weer bovenop te helpen en draaiende te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En...wie heeft mij dat minnetje gegeven?
Zou leuk zijn dit kenbaar te maken en de reden te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af over welke armoedige Oost Europese landen je het hebt.... zij doen het stuk voor stuk beter dan landen als Nederland, Duitsland en Belgie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat deze voormalige Oostblokkers het goed doen is niet aan deze landen zelf te danken,maar aan het feit dat deze landen zijn en nog steeds worden volgepompt met enorme Europese subsidies.
Ik vraag mij af wat er zou gebeuren wanneer dit zou worden stopgezet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAT.....GAST!!!?
De Euro staat voor macht en niets anders!
Vóórdat de Euro werd ingevoerd liep de Nederlandse,Duitse en andere Europese economieën prima.
Heeft de Euro echt geen verbeteringen in aangebracht.
De enige landen die hebben geprofiteerd van de Euro zijn de armoedzaaiers van nu die ook toen al de armoedzaaiers van Europa waren!
En om nu te zeggen dat Nederland er met de Euro op vooruit gegaan is,is natuurlijk de grootst mogelijke nonsens en een van de grootste leugens die er wordt rondgebazuind!
DE EURO IS NIET BETER VOOR NEDERLAND DAN DE GULDEN WAS,NEE DE EURO HEEFT DE NEDERLANDSE BEVOLKING KLAUWEN MET GELD GEKOST WAT NOOIT MEER KAN WORDEN GOEDGEMAAKT WANNEER WE DEZE MUNT NIET AFSCHAFFEN.
HEEFT OOK NIETS TE MAKEN MET PVV SYMPATIEËN MAAR MET FEITEN!!!
De Nederlandse bevolking in zijn geheel is er dik 10% op achteruitgegaan toen de Euro werd ingevoerd.
Iets wat alleen maar goed te maken is door voor Nederlanders de Euro 10% meer waard te maken dan hij nu is.
Maar helaas zal dat niet meer gebeuren want dat kan nl. niet meer. Maar goed,ieder zijn mening en ik mag toch aannemen dat ik de mijne ook mag ventileren ook al men jij het er niet mee eens.
En lees je eens in,in hoe het werkerlijk binnen de EU werkt.
Je zult van een koude kermis thuiskomen! En vertel mij dan ook maar eens waarom mijn beweringen feitelijk onjuist zouden zijn.
Ik ben er van overtuigd dat je het tegendeel niet kan bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droom verder Haas.
Het geld wat nu in Griekenland gepompt wordt komt natuurlijk NOOIT!!! meer terug.
Dáár zijn vrijwel álle economen het over eens.
Ga maar eens rekenen.
Het is natuurlijk Godsonmogelijk dat Griekenland daar 30 of 40 jaar voor krijgt.
Denk eens na man! Ik heb ook nooit gezegd dat de Euro de oorzaak is van de economische crisis.
Je moet mij geen woorden in de mond gaan leggen. Al vóór de invoering van de Euro was Nederland met zijn Gulden één van de grootste handelspartners van de Verenigde Staten.
Ja Nederland was zelfs de grootste investeerder in de USA.
Is de Gulden geen enkele belemmering voor geweest. En de nonsens dat de wisselkoersen handel drijven met de buitenlanden inefficiënt maakten is ook een drogreden. Het valt ook absoluut niet hard te maken dat Europa verder in een crisis gezakt zou zijn ómdat wij de Euro hebben.
Dit is een aanname,meer niet! Je begrijpt mij blijkbaar niet of je wílt het niet begrijpen als ik zeg dat de Nederlandse bevolking er dik 10% op heeft moeten inleveren bij de invoering van de Euro.
Of weet je niet hoe de waardevaststelling is verlopen? En je gaat nu toch ook niet ontkennen dat er sprake is van een enorme Euro-inflatie.
Het wordt toegeschreven aan de minder slimme mens in onze samenleving die beweert dat wat vroeger één Gulden kostte nu één Euro kost,maar ik kan je toch echt legio product en dienst voorleggen waarbij dit inderdaad het geval is.
Een inflatie van maar liefst 100% in 9 jaar tijd!!!
NETJES...ZÉÉR NETJES!!! Zoek dat eerst maar eens op dan hoor ik je daarna wel weer.
Over verdieping in een onderwerp gesproken! En heel spijtig voor jou hoor maar de meerderheid van de Nederlanders ziet toch echt liever de Gulden terug.
Een beter idee zou zijn dat Nederland en Duitsland samen één munteenheid creëren los van de rest van Europa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de 5e alinea bedoel ik natuurlijk te zeggen: Het valt ook absoluut niet hard te maken dat Europa niet verder in een crisis.....etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Nee,ik suggereer niet dat de Nederlandse,Duitse en Franse economieën nu minder goed draaien dan vroeger.
Ik zeg dat de Euro de economieën niets extra's gebracht hebben en ik ben er van overtuigt dat de groei die er de afgelopen jaren geweest is er ook was geweest zonder dat de Euro zou zijn ingevoerd.
De Euro zorgt niet voor meer groei.
2) Ga mij niet vertellen dat ik niets weet over het Nederlandse bedrijfsleven!
Natuurlijk de wisselkoersen verschilden soms nogal ,maar je vergeet dat al járen vóórdat de Euro werd ingevoerd de wisselkoersen zijn vastgelegd en er geen schommelingen meer waren.
Het risico bestond al heel lang niet meer,men wist waar men aan toe was. Mijn "gebrabbel" (je begint bijna beledigend te worden) over de VS je moet natuurlijk niet gaan doen alsof ik niet weet waarover ik het heb.
Je bent blijkbaar niet goed in staat te lezen wat er staat! Duitsland was/is inderdaad Nederlands grootste handelspartner.
Maar ik had het over het feit dat Nederland de Gulden had en de rest van de Europese landen zijn eigen munt en dat dit voor Nederland geen belemmering is geweest op globaal gebied prima zaken te doen.
En lees eens goed wat ik schrijf.
Nederland was toendertijd de grootste investeerder in de VS en deed fantastische zaken met de VS ONDANKS de Gulden!
Ik heb hiermee niet beweert dat de VS onze grootste handelspartner was. En voor wat betreft de zgn. evenredige loonstijging kan ik je nog wel wat voorbeelden geven waarin dat toch echt niet opgaat! Het is niet echt verstandig om achter de inflatiecijfers van het CBS aan te lopen want deze zijn geheel afhankelijk van wat men berekend.
Het zgn. "boodschappenmandje" wat men hanteert verschilt nogal eens,geheel afhankelijk van wat de politieke kleur van een regering is,want onafhankelijkheid is ver te zoeken! DE DUBBELE DIP KOMT GEGARANDEERD!
Hier zal de Euro ons niet tegen beschermen.
Temeer niet omdat we eerst nog enkele miljarden "moeten" weggeven die we nooit meer terg zullen zien. En...ik heb niets geroepen wat niet waar is!
Ja,als je uitgaat van je eigen waarheid en de "waarheid" van bankiers en overheid als enige waarheid wilt zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf erbij dat er wordt gelogen en bedrogen om een munt overeind te houden die het niet waard is om overeind gehouden te worden. Gisterenavond minister de Jager nog gezien en afgelopen zondagavond Guy Verhofstadt?
De leugens vliegen je om de oren!
En voor wat betreft Verhofstadt ook nog eens de dictaten.
Deze man is geen democraat!
Nee,deze heren willen hun gelijk halen,wat het ons ook gaat kosten! Ik ben er van overtuigt dat deze heren echter ongelijk gaan krijgen... Dit geldt ook voor heel veel economen.
Maar goed,economen...
Zoveel economen,zoveel meningen...zoveel berekeningen,zoveel verschillende uitkomsten... En hoe kan het dan toch zo zijn dat de landen binnen de EU die hebben vastgehouden aan hun eigen munt ook een prima groei hebben doorgemaakt en er absoluut geen schade van hebben ondervonden door de Euro niet in te voeren...?
(ik kan de reactie raden: Mét de Euro zou de groei nog groter geweest zijn...?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het je nooit opgevallen dat als er aan minister de Jager een concrete vraag word gesteld waar een concreet antwoord op wordt verwacht,hij begint te stotteren en te draaien?
Ook al is het de populairste minister in het kabinet,wil dat nog niet zeggen dat hij het goed doet.
Aan populariteit hebben we niets.
Als het daarom zou gaan kunnen we er maar beter helemaal mee stoppen. Begrijp me niet verkeerd,ik heb absoluut geen hekel aan de man en ik mag hem ook wel,maar daar gaat het natuurlijk niet om. En dat het juridisch onmogelijk zou zijn om uit de Euro te stappen is ook nonsens,dat weet jij net zo goed als ik.
Wanneer de Nederlandse regering zou besluiten een wetsvoorstel in te dienen waarin wordt geregeld dat de Gulden weer onze Nationale munt zou worden en dit voorstel zou worden aangenomen is er niets wat ons land daarvan zou kunnen weerhouden.
We hebben gelukkig nog steeds souverijne staten binnen Europa en dat moeten we ook maar zo houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gisterenavond toch weer eens bevestiging gezien van mijn gelijk.
Polen draait fantastisch!!!
Te danken aan de Zloty.
Wanneer Polen de Euro in zou voeren zou dit het land schade berokkenen daarom wordt de invoering van de Euro in ieder geval uitgesteld tot 2019 en waarschijnlijk wordt de invoering nog langer uitgesteld (dus de Euro gaat helemaal nooit een Pools betaalmiddel worden)!!!
Als GR. nu al de Euro zou verlaten, zouden de omverdelingsspelletjes te gouw aan hun einde komen. Vanaf het begin hebben politici zich niet door onafhankelijke experten laten adviseren. Er worden veel schijnargumenten naar voren geschoven om de Eurozone overeind te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je Griekenland eruit zou gooien kom je op een hellend vlak. We hebben met z'n allen afgesproken dat een land maximaal een staatsschuld mag hebben van 60% van het bruto binnenlands product. Griekenland zit daar met z'n 152% duidelijk boven, maar is geenszins de enige.
Niet alleen de bekende PIIGS-landen (Portugal, 90% - Italië, 120% - Ierland, 114% - Griekenland, 152% - Spanje, 63%) zitten erboven, datzelfde kun je zeggen van landen als Frankrijk (87%), Oostenrijk (70%), België (97%) en niet te vergeten Duitsland (80%) en Nederland (62%) - dit zijn allemaal landen die, als je Griekenland wilt lozen vanwege hun huishoudboekje, eigenlijk ook uit de Euro gezet zouden moeten worden. Ofwel; van de oorspronkelijke Eurolanden voldoet alleen Luxemburg (17%) nog aan de eisen die zijn gesteld qua maximale staatsschuld.

Van de nieuwe Eurolanden zitten Malta (66%) Cyprus met een staatsschuld van 63% van het BBP ook boven de grens van 60% en zijn Slovenië (42%), Estland (6%) en Slowakije (45%) het braafste jongetje van de klas.

Los van of het al dan niet verstandig is geweest de Euro in te voeren, landen geforceerd uit laten stappen lost helemaal niets op. Wel kunnen we leren van andere delen van de wereld waar dezelfde munteenheid wordt gebruikt in een enorm uitgestrekt en divers gebied; de Chinese Yuan, Russische Roebel, Amerikaanse Dollar, Braziliaanse Real. We zullen van hun monetaire beleid moeten leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het over een schijnprobleem gaat. De schuld van Griekenland is relatief gezien heel klein.
Dus als we in Europa dit kleine probleem niet kunnen oplossen, ligt dat niet aan dit kleine probleem, maar aan de onmacht van Europa.

Die onmacht ontstaat, doordat politici vrijwel altijd een juridische achtergrond hebben. Ze hebben de overtuiging, dat je over alles afspraken kan maken, en dat die dan vanzelf uitkomen.
Maar zo werkt dat niet.

In onze westerse samenleving is een mentaliteit ontstaan waarbij het eigen belang voorop staat. En als een persoon, of een land dat doet, dan vaart die daar wel bij. Maar als iedereen zich zo opstelt, dan verdwijnt de sociale samenhang. Het altruisme verdwijnt, het voor elkaar opkomen, de solidariteit, het 'eendracht maakt macht'. Dat alles verdwijnt.
Dus door teveel voor je eigen belangen op te komen, ondervind je daar zelf schade van.
Zo werkt dat dus.

De politici denken dat die regel niet voor hen geldt, en nu zijn ze bezig te ontdekken, dat je je niet aan de werkelijkheid kunt onttrekken.

In dat licht is deze crisis misschien helend.