Wat is een GBA? En waar moet ik dit vragen?

Ik heb een GBA nodig (Gemeentelijke Basis Administratie). Waar haal ik deze? en wat is het precies? Kost het ook nog iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Bij de Gemeente. Afdeling urgerzaken. Ongeveer Euro 9,50

Persoonsgegevens in de GBA
De gemeente verzamelt, registreert en onderhoudt de gegevens in de GBA. Van iedere persoon is een persoonslijst aangelegd. Op uw persoonslijst staan bijvoorbeeld gegevens over:

uw naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland;
uw verblijfplaats (adres);
uw burgerservicenummer (BSN);
uw ouders;
uw nationaliteit en eventueel uw verblijfsrecht;
uw huwelijk of geregistreerd partnerschap;
uw kinderen;
uw reisdocumenten;
uw kiesrecht;
de organisaties waaraan uw gegevens worden verstrekt.
Wijziging van gegevens in de GBA
Er zijn gegevens die u zelf moet doorgeven aan de gemeente. Bijvoorbeeld als u verhuist, een kind krijgt, in het buitenland trouwt of als een familielid van u overlijdt. Andere gegevens worden automatisch opgenomen of veranderd in de GBA. Als u bijvoorbeeld in Nederland trouwt, dan geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand dit door aan de GBA.

Verschil uittreksel burgerlijke stand en uittreksel GBA
Het uittreksel burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Een afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand wordt afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de betreffende akte is opgemaakt. Dit betreft meestal een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte. Een uittreksel van de GBA kunt u alleen verkrijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.dordrecht.nl/pls/idad/!mozEgemAntwoord.productPagina?F_PAGINA=478
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is dat niet hetzelfde als een "uittreksel uit het bevolkingsregister"? Bij ons kun je dat on-line aanvragen en ja dat kost geld (leges). Hoeveel weet ik niet. Dat zal wel per gemeente verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kost in Haarlem €14,75
Je kunt geen GBA aanvragen. De GBA is de gemeentelijke basisadministratie, daarin kun je worden opgenomen, daarin kunnen je gegevens worden aangepast of er moeten gegevens uit de GBA worden doorgezet naar andere overheden.

In de link hieronder vind je alle info over de GBA. En wijzigen van de GBA of inzien van de GBA doe je natuurlijk bij je gemeente!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het bij iedere stadsdeel kantoor aanvragen en het kost €15,50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die prijs is per gemeente verschillend. Bij ons kost het €8,00
Je kan ook inloggen met digi d en zelf uitprinten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
game boy advance
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, misschien eerst de extra info lezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kun je die halen en wat kost het precies? :P