hoeveel mensen zouden er geweest zijn als er geen tweede wereldoorlog geweest was?

Dus niet het aantal sterfgevallen alleen (50 miljoen) want het totaal is exponentieel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het ligt er aan waar je van uitgaat.
Als je uitgaat van het aantal mensen dat in die oorlog overleden is, en dat zich anders zou hebben voortgeplant zoals ook de rest van de mensen dat heeft gedaan, was het hier misschien wel een stukkie drukker geweest dan het nu is.

Echter, er spelen een heleboel andere factoren een rol, waarvan niemand precies kan zeggen welke wel en welke niet zonder die oorlog gebeurd zouden zijn. Denk aan economische factoren, sociale factoren, biologische factoren.

De schattingen lopen uiteen, maar meestal wordt uitgegaan van om en nabij de 72 miljoen slachtoffers.
Voor het begin van de oorlog waren er zo'n 500miljoen mensen in Europa. Daarvan is dus bijna 1/6 overleden.
Zouden die zich, alle andere omstandigheden buiten beschouwing gelaten, in het zelfde tempo hebben voortgeplant, dan zouden we in Europa nu een bevolking hebben die navenant is toegenomen : 730 miljoen plus nog eens ruim 120 is ruim 850 miljoen.

Je moet je daarbij echter wel afvragen of we in dat geval ook de babyboom hadden gehad, of we dezelfde economische groei hadden doorgemaakt waardoor het importeren van buitenlandse arbeidskrachten nodig was geweest, of we welvaart navenant gestegen was etcetera.Dom giswerk dus.

Het verschil zou trouwens alleen in Europa echt een beetje te merken zijn . Op wereldschaal stelt die 120 miljoen niet zo heel erg veel voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is heel moeilijk te zeggen want je moet met zoveel factoren rekening houden. Stel dat in één van die mensen die anders nog had geleefd een dodelijk zeer besmettelijk virus was ontstaan, dan waren er misschien wel nog minder mensen dan nu.
Daarbij is die 50 miljoen die je noemt op zich niet eens zo gigantisch veel als je kijkt naar het totaal van de wereldpopulatie. En na de oorlog zijn juist extra veel mensen geboren. Uiteindelijk heeft de oorlog in veel gebieden voor meer welvaart gezorgd (meer overlevingskansen voor kindjes), dus zonder die vooruitgang was het ook misschien slechter geweest. Of juist niet, je weet het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Yellowflag75;

Een belangrijk demografische effect van WO2, de babyboom, was waarschijnlijk uitgebleven waardoor een flink aantal minder kinderen zou zijn geboren. Bovendien wordt vrij breed aangenomen dat grootschalige oorlogen na afloop vaak een sterke economische ontwikkeling tot gevolg hebben wat ook nogal eens effect heeft op de geboortecijfers. Ik durf de stelling dus wel aan dat de wereldbevolking zonder WO2 niet groter (en misschien zelfs kleiner) zou zijn geweest dan nu het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is onmogelijk te zeggen. Zonder woii waren er waarschijnlijk veel locale oorlogen ontstaan.