Wat heeft het voor nut om op een bepaalde persoon te stemmen?

Als je gaat stemmen is het natuurlijk eerst zaak om je partij uit te zoeken, maar als je dat weet kan je ook nog op specifieke personen stemmen. Ik heb maar gewoon op de lijsttrekker gestemd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

je stemt op een partij met jouw politieke voorkeur, die jouw ideeën voorstaat.
dat weet je al, en inderdaad je kan op de lijsttrekker stemmen.
maar als je op een specifiek iemand stemt, breng je een voorkeurstem uit, dat houdt in dat als er minder zetels gewonnen worden dan er kandidaten zijn, vermeld onder de lijsttrekker, dat iemand kan winnen door het aantal voorkeurstemmen dat op hem/haar is uit gebracht.
als er dus 50 zetels gewonnen worden en jij staat op zetel 52, dan kijken ze naar hoe er gestemd is: de voorkeurstemmen!
iemand die op een onverkiesbare plaats gezet is op de kieslijst (die we allemaal thuis gekregen hebben), kan dus winnen/toch in de kamer komen door voorkeurstemmen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel vrouwen stemmen op de eerste vrouw op de lijst die op een net-wel-of-net-niet verkiesbare plaats staat, om zo te proberen met voorkeursstemmen meer vrouwen in de tweede kamer te krijgen. Ik ken trouwens ook mannen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat goed stippel: mannen die hun voorkeurstem op een vrouw uitbrengen ! er zijn dus mannen die ook politiek gezien nadenken... :)