Mag de president van de verenigde staten zomaar een wet die hij zelf heeft bedacht goedkeuren zonder instemming van het congres?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Hoewel de wetgevende macht volgens de grondwet van de Verenigde Staten volledig bij het Congres ligt, heeft de president een enorme vinger in de pap. Hij mag het Congres natuurlijk voorstellen doen tijdens zijn State of the Union-voordrachten, maar daarnaast is het ook in gebruik geraakt dat de president altijd voorstellen voor nieuwe wetgeving mag doen. Een duidelijk voorbeeld hiervan was de oprichting van een geheel nieuw ministerie in 2002, het Department of Homeland Security. Dit ging geheel op initiatief van president George W. Bush.
Ook indirect heeft de president de macht om wetgeving in te brengen: hij is namelijk zo invloedrijk, dat hij altijd wel een afgevaardigde of senator kan vinden die voor hem wel een wetsvoorstel in wil dienen.
Daarnaast heeft de president ook wetgevende macht in omgekeerde richting: de president mag een veto uitspreken over alle wetsvoorstellen die door het Congres gekomen zijn, zolang het geen grondwetswijziging betreft. Wel kan het Congres dan toch de wet erdoor drukken met een tweederdemeerderheid in beide huizen, maar dat is vaak moeilijk te bereiken in de sterk gepolariseerde sfeer van het Congres.
Ook beschikt de president over een onofficieel veto, dat eruit bestaat dat hij alle wetgeving moet ondertekenen voordat deze ingaat. De president kan wetgeving onbeperkt tegenhouden door het voorstel niet te ondertekenen maar het in een la te schuiven en onder te laten stoffen. Ook hier geldt echter dat het Congres een dergelijk veto kan doorbreken door het voorstel opnieuw goed te keuren." Altijd handig, wikipedia.. Antwoord: nee. Dat zou neerkomen op een dictatuur.
tinus1969
8 jaar geleden
Heb je een reden voor deze vraag? Overigens; een president mag wel 'Executive Orders' uitvaardigen. Dat is geen wet, maar vergelijkbaar met de Nederlandse 'Algemene Maatregel van Bestuur'.

Antwoorden (2)

Nee, natuurlijk niet... Dat zou een gekke boel worden(!) Obama is een fel tegenstander van de Amerikaanse wapenwet, deze is grondrechtelijk vastgelegd. Hij zou dan op één van z'n slapeloze nachten een wet kunnen bedenken die het dragen/gebruiken van wapens verbiedt, en deze wet zonder inmenging van het Congres er doorheen jassen en daarna goedkeuren... Dunkt mij niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. In de VS is het congres de wetgevende macht. Het congres bestaat uit het Huis van afgevaardigden en de senaat. Beide moeten met een gewone meerderheid van stemmen (de helft plus 1) met een wetsvoorstel instemmen om het van kracht te laten worden. De president heeft wel een vetorecht: hij kan dit gebruiken om door het congres genomen besluiten over de vaststelling van wetten terug te draaien. In dat geval kan het congres met 2/3 meerderheid het presidentiële veto weer ongedaan maken. Maar zelf een wet vaststellen buiten het congres om is voor de president van de VS onmogelijk.