Is er een soortgelijke regeling als de Wet op de ondernemingsraden in het Verenigd Koninkrijk?

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand weet en mij zou kunnen vertellen hoe de advisering van ondernemingen door ondernemingsraden in Engeland geregeld is.
In Nederland hebben wij bij de Wet op de ondernemingsraad Hoofdstuk IVA, bijzondere bevoegdheden van de ondernemingsraad, hiervoor.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe deze materie in Engeland geregeld is? Is er iets soortgelijks?
Ik zou namelijk niet weten waar ik zou moeten beginnen met zoeken.

Alvast hartelijk dank,

Met vriendelijke groeten

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoek eens contact met ned: Engelse Kamer v koophandel Of met de Ambassade , consulaat . Er zijn zo veel handels betrekkingen tussen NL GB dus er moet iets te vinden zijn . Succes
Antoni
7 jaar geleden
Kijk eens op https://en.wikipedia.org/wiki/Works_council en op https://en.wikipedia.org/wiki/Workers'_council.
Antoni
7 jaar geleden
Oh, sorry, die laatste website https://en.wikipedia.org/wiki/Workers’_council gaat niet over ondernemingsraden, maar over door (vertegenwoordigers van) werknemers geleide bedrijven. Waarschijnlijk is dat niet wat je zoekt.

Het beste antwoord

Ja dat is er. In onderstaande bron worden de wereldwijde regelingen voor ondernemingsraden met elkaar vergeleken, op blz 282 vind je die voor het Verenigd Koninkrijk. De tekst is helaas in het Engels, maar wat ik er van heb gelezen komt het voor een belangrijk deel op hetzelfde neer:
- Ondernemingsraden zijn er vanaf 50 werknemers per onderneming
- er is recht op consultatie, ofwel op verzoek van de OR, ofwel omdat de ondernemer zelf het proces in gang zet.
- Het verzoek om consultatie moet dan wel een kwestie betreffen waar minimaal 10% van het personeel bij betrokken is.
en zo zijn er nog meer voorwaarden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Danku!