Wat gebeurt er als je weigert je belastingaangifte in te vullen ?

Je gaat tot het gaatje en vertikt het gewoon. Je zal vast een boete of zelfs gevangenisstraf krijgen, maar daar komt de belastingdienst niet verder mee. Die moet uiteindelijk een aanslag produceren maar zonder gegevens wordt dat lastig.

Gaan ze dan voor Jou de aangifte invullen (op basis van geschatte gegevens ?) Of moet je b.v. een vast bedrag gaan betalen en zijn hele rijken dan niet goedkoper uit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De Belastingdienst is er om het Rijk aan zijn inkomsten te laten komen.
Als je geen of een veel te late aangifte doet dan krijg je een ambtshalve geschatte aanslag en die is aan de veilige kant (voor de schatkist).

De bewijslast is dan omgekeerd tenminste als je bezwaar zou willen maken. Je moet dan bewijzen dat de fiscus het bij het verkeerde eind heeft.
Ik begrijp dat je dan niet wilt doen, dus geen geen bezwaar wilt maken. Als je niet betaalt wordt er loonbeslag gelegd of je goederen worden in het openbaar verkocht.

In volgende jaren krijg je een steeds hogere aanslag opgelegd om te betalen omdat de fiscus redeneert dat wie geen aangifte doet of geen bezwaar maakt, dan wel een nog hoger inkomen zal hebbbn.
Het daarop volgend jaar krijg je een hogere aanslag met een extra verhoging/boete.
Tenzij je een overtuigd masochist bent en te veel geld hebt, raad ik toepassing van je idee af.,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha-ha, nee, ik was niet van plan het idee toe te passen. Alleen maar nieuwsgierig. Thanks.

Andere antwoorden (5)

De belastingdienst mag tegenwoordig gegevens vragen aan andere instanties. Dikke kans dat ze dan toch wel weten hoeveel inkonen je hebt, of je samen woont, dat soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat leggen ze beslag. Op je bankrekening en op al je bezittingen. Die worden dan verbeurd of geveild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als jij weigert je aangifte in te vullen ben je per definitie alles kwijt wat je hebt ?
Dat is sterk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot aan het bedrag dat je verschuldigd bent uiteindelijk.
Dan maken ze gewoon een schatting en die ligt altijd boven je inkomen en moet je dus dik betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zo'n schatting moet toch ergens op gebaseerd zijn ? En als de belastingdienst toch alles al weet, waarom moeten we dan nog aangifte doen ?
De belastingdienst zal altijd aan het langste eind trekken. Ze maken een schatting en die ga je dan gewoon betalen of die nu veel te hoog is of niet. Dan had je maar aangifte moeten doen. Ondanks al je opmerkingen ze zullen beslag leggen en alles verkopen of van je rekening laten halen door middel van beslaglegging. Je hebt geen poot om op te staan als je geen belasting aangifte doet.
ronron1212
12 jaar geleden
Voor gewone mensen vullen ze de belastingaangifte al in met de hen bekende gegevens.
Voor ZZP'ers en ondernemers dien ze dat niet.

Als je niets doet of weigert, leggen ze een ambtshalve aanslag op, je krijgt gewoon een rekening vaneen te hoog geschat inkomen
En een boete voor het niet indienen vaneen aangifte.
Als je niet betaalt, komt de deurwaarder langs, dat kan wel 2 jaar duren.