Waarom maken veel extreem-rechtse bewegingen gebruik van symbolisme en runentekens?

Denk aan het hakenkruis, ss-teken, het symbool van de ku klux klan...

Toegevoegd na 21 uur:
Graag met bronvermelding!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Omdat die symbolen al bekend zijn, scheelt weer zelf een symbool bedenken...
Overigens is symboolgebruik niet voorbehouden aan extreem-rechts, symbolen kunnen makkelijk zijn: een regenboogvlag of een roze driehoek wordt in veel delen van de wereld herkend, net als een hartje of het christelijke kruis of de davidsster.

De runentekens binnen het extreemrechtse gedachtegoed verwijzen naar het 'groot-Germaanse' ideaal, hoewel extreemrechts die betekenis er zelf aan gehangen heeft en runen veel meer zijn dan alleen die misbruikte tekens, zie hier voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Runen en hier: http://www.denachtuil.eu/kelten-runen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze willen associaties oproepen met de theorieen en symbolen uit "Mein Kampf" en het "kruis" van de ku klux klan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze niet origineel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Extreem-rechtse mensen zijn niet al te slim en een symbool is gemakkelijk te begrijpen.
Door het gebruik van 'oude' symbolen willen ze een legitimatie oproepen door te herinneren aan een heroische geschiedenis zonder dat ze er zelf iets voor hoeven te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef 'ns een 'slimme' reactie. Wat is er triest aan dit antwoord. Of vind het ook gewoon triest dat extreem-rechts niet zo slim is ?
http://www.musicfrom.nl/songteksten/dijk,_de/nieuwe_laarzen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als slim en dom niet bestaat waarom zijn er dan bv. opleidingen op verschillende niveaus ?
Waarom hebben sommige mensen er moeite mee iets te begrijpen en anderen niet ?
Ik denk dat er wel degelijk dom (en slim) bestaat en dat je kunt merken aan de gedragingen van (de meeste) extreem-rechtsen dat ze niet al te slim zijn. Dat is volgens mij geen mening maar een feit en hier van belang bij het beantwoorden van de vraag: "waarom extreem-rechts -meer dan anderen- gebruik maakt van symbolen". Ziet er niet echt heel bijdehand uit toch ?
http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01537/edl2_1537927c.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alweer een weinig inhoudelijke reactie: 'het is generaliserend', 'je geeft je mening', 'je kent niet alle mensen'. Waar blijft 'demoniserend'?
Een goede reactie zou zijn: "Het grootste deel van de extreem-rechtse aanhang is wel slim want ....
(maar dat zal wel niet lukken denk ik.)
De door jou genoemde symbolen worden natuurlijk gebruikt omdat deze al bij de meeste mensen bekendstaan als symbolen voor extreem rechts. Ik denk dat dit soort groepen dat soort symbolen ( en waarschijnlijk wat onbekende en misschien zelfbedachte) precies om die reden gebruikt. Iedereen kent ze en bij sommige mensen zal het angst oproepen om die symbolen te zien. Denk bijvoorbeeld aan de piraten van vroeger, deze gebruikten symbolen op hun vlag om angst in te boezemen. Ook denk ik dat vooral oude symbolen worden gebruikt omdat er toch een soort van mystiek aan verbonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ss-teken is een hakenkruis net zoals van de ku klux klan (neonazisme).
De nazisten geloofden dat hun "ras" de beste ras is. Deze ras zou origineel komen van de oudgermaanse stammen en ook de kelten.
De kelten hadden een symbool namelijk een hakenkruis dus vandaar de hakenkruis.

Ze willen dus hun roots uitdrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze voelen zich een groep. Om uitdrukking te geven aan het gevoel lid te zijn van een bepaalde groep, neem je de cultuur van die groep aan. Een symbool is gemakkelijk herkenbaar, en dus nogal voor de hand liggend. Andere symbolen kunnen kleding en haardracht zijn.
Het groepsdenken is voor een sociaal dier als de mens, uiterst krachtig.
De tekens hoeven zelf geen betekenis te hebben. En de historie ervan, is dus eigenlijk niet van belang.
Hetzelfde zie je zelfs bij de wereldgodsdiensten, zo bestaat de Koran voor een groot percentage uit betekenisloze zinnen. En ook werd nog niet zo lang geleden een Rooms-Katholieke mis in het (voor velen onverstaanbare) Latijn opgevoerd.
Ook dit alles is symbolisme en geeft een groepsgevoel.