Wat waren de idealen van Joop den Uyl?

Ik heb nu al heel veel informatie gevonden over Den Uyl, maar voor mij is het nog steeds erg lastig wat nou precies zijn idealen waren, zijn standpunten en wat hij hoopte te bereiken. Help?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Joop den Uyl was een echte idealistische socialist. Hij wilde een eerlijke verdeling van kennis macht en inkomen, de arbeidersstand verheffen. Hij dacht dat als iedereen gelijke kansen kreeg, dat dan ook iedereen dezelfde resultaten zou kunnen behalen.
Het is een vergissing die meer socialisten hebben gemaakt, en waar ons schoolsysteem geheel mee om zeep is geholpen.

Hij was uiteraard ook beinvloed door Marx.Die wilde meer invloed voor de factor Arbeid. Economische processen zijn een gevolg van het samengaan van arbeid en kapitaal (het geld en de productiemiddelen). De winsten worden voor het grootste deel toebedeeld aan de mensen met het geld en de eigenaren van de machines. Terwijl de arbeid niet gemist kan worden, maar wel ondergewaardeerd.

Het was een absoluut eerlijke en bewogen man. Hij heeft zich op een aantal punten vergist, met name in het vergeten dan mensen gecompliceerder zijn dan hij dacht.

Toegevoegd na 1 minuut:
dan moet zijn "dat""
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
"Hij dacht dat als iedereen gelijke kansen kreeg, dat dan ook iedereen dezelfde resultaten zou kunnen behalen." Dit is echt niet wat den Uyl dacht. Hij was er een voorstander van die iedereen in gelijke mate toegang had tot de middelen, dat iedereen die het talent bezat ook de mogelijkheid moest krijgen om te studeren. Latere kabinetten (met name van Agt en Lubbers) hebben hier een farce van gemaakt, met als triest hoogtepunt het uitbreiden van het recht op studiefanciering naar iedereen die studeerde, ongeacht het inkomen van de ouders. Daarna is er stapsgewijs steeda meer bezuinigd op de studiebeurzen, met het gevolg dat heden ten dage het studeren weer een elite-bezigheid is geworden.