waarom zorgt den haag er niet voor dat er minder schadelijke stoffen/nicotine/teer er in de shag komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Roken is niet verplicht. En het behoort niet tot de eerste levensbehoeften.
Als je die stoffen niet binnen wilt krijgen moet je dus gewoon niet roken.

Antwoorden (3)

Omdat de schadelijke stoffen zorgen voor een verslaving, dus mensen blijven roken, dus mensen blijven kopen, dus de accijns blijft binnenkomen.
12 jaar geleden
Goede vraag. Dit onderwerp lijkt me een politiek detail in tegenstelling tot grotere problematiek (zoals milieu en economische crisis). Grotere problemen hebben daarmee waarschijnlijk toch een prioriteit boven dit soort details.

Wat ik persoonlijk ook erg vind, en wat wel enigszins samen hangt met jouw vraag, is waarom ze niets doen aan de schadelijke stoffen die auto´s produceren. Roken is dan nog een keuze, maar als je op straat loopt/fietst dan ben je gedwongen om die vieze stoffen in te ademen.

Roken is vrijwillig en je kunt er dus ook voor kiezen om te stoppen, of minder te roken, waardoor je automatisch minder schadelijke stoffen in je lichaam pompt. Roken en de schadelijke stoffen zijn hiermee simpelweg een vrijwillige keuze geworden en vrije wil is iets waar de politiek niet veel invloed op kan uitoefenen, gezien roken helemaal legaal is.

Daarbij denk ik dat Den Haag de afgelopen jaren wel vooruitgang heeft geboekt op het gebied van het roken. Zo is roken in openbare ruimtes niet meer toegestaan, denk aan de rookvrije werkplaats en de rookpalen op de stations. Daarnaast hebben ze de pakjes shag en sigaretten voorzien van waarschuwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats omdat 'Den Haag' er nogal wat belang bij heeft dat er tabaksaccijns blijft binnenstromen. Achter de schermen is de tabaksindustrie ongetwijfeld al druk aan het lobbyen om vriendinnetje Edith Schippers, dan wel iemand anders die deze industrietak een warm hart toedraagt, in het regeringspluche te krijgen.

Het klinkt misschien wat cru maar als je rookt, doe het dan goed of doe het helemaal niet. Rook gewoon zware shag, smakelijke sigaretten of een goed sigaartje of voor mijn part pijp of snuif of pruim, dat alles niet te dicht bij mij in de buurt. ;-) Al die filtersigaretjes en nicotinearme tabaksvarianten veroorzaken namelijk alleen maar dat je er meer eenheden van op moet steken om aan je gerief te komen en daarmee verhoog je zowel de omzet van de tabaksindustrie als het Ministerie van Financiën.