mogen nieuwe asielzoekers vrij rondlopen?

was vandaag in et nieuws dat Veenhuizen weer in gebruik wordt genomen als asielzoekerscentrum

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In het asielzoekerscentrum mogen ze sowieso rondlopen, dat is hun terrein. Daar mogen ze ook af, dat is geen probleem. Binnen bepaalde grenzen kunnen ze zelfs werken (zo heb ik eens een grote zak paprika's meegekregen van een asielzoeker die een dag in de week op een kwekerij werkte, alle paprika's met uitstulpingen en vlekjes mochten de medewerkers houden).

Ze mogen niet zomaar een nacht weg blijven. Wanneer ze dat willen - om bijvoorbeeld bij bekenden te gaan logeren - moeten ze zich melden en vertellen dat ze weg zijn die nacht. Ze moeten ook vertellen waar ze heen gaan. De volgende dag moeten ze zich dan weer melden. Als ze dat niet doen staan daar sancties op, bijvoorbeeld dat ze een tijd het AZC-terrein niet meer mogen verlaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Asielzoekers zijn niet illegaal of hebben niks strafbaars gedaan. Hen opsluiten zou dan ook onmenselijk zijn.