Nee, Geert Wilders heeft niet de bevoegdheden om de koningin af te zetten.
itsme
13 jaar geleden
Geert wilders kan zelf de koninging niet afzetten. Uiteraard staat het zijn partij niets in de weg om het voorstel te doen dat de koningin van het verleden is, end at we haar beter kwijt dan rijk zijn. Maar dan is er nog een wetsverandering nodig om haar 'af te zetten'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee lijkt me onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat, zoals het nu vastgelegd is in de wet moet de partij van dhr. Wilders een voorstel doen om de Grondwet (Hoofdstuk 2 Regering) te wijzigen. Die overwegingswet moet in de Tweede en Eerste Kamer minstens met de helft plus één van de uitgebrachte stemmen zijn aangenomen.

Dan moeten er eerst nieuwe Tweede Kamerverkiezingen zijn. Bij de nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer moet er wederom gestemd worden, waarbij voor de voorgestelde Grondwetswijziging in beide Kamers een tweederde meerderheid nodig is.

De Koning (de koningin in staatsrechtelijke zin) moet de wijziging bekend maken. In theorie kan de Koning dat weigeren, zoals dat ook in België is gebeurd met de Abortuswet in 1990. Zoals de situatie daar is opgelost, zou hier niet kunnen (de Kamers namen de taken van de Koning waar, tekenden de wet en de Koning werd gezond verklaard en weer opnieuw Koning).

In Nederland kan in het uiterste geval, nadat alle troonopvolgers weigeren te tekenen en gek worden verklaard, een nieuwe troonopvolger worden aangesteld, de Kamers worden ontheven en er volgen nieuwe verkiezingen. Dit is zo hypothetisch, dus nee. Meneer Wilders kan onze koningin niet afzetten.