Wie zou er wettelijk gezien in aanmerking komen om koning te worden als niemand van de oranjes meer aanspraak op de troon zouden maken.

Met de familie dan bedoel ik ook de zussen van Beatrix inclusief al hun kinderen en kleinkinderen. Is dit in de wet geregeld? En wie of welke familie zou er dan in aanmerking komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de koning helemaal geen familie meer zou hebben tot in de derde graad van bloedverwantschap, kan er een Koning benoemd worden (volgens art. 30 Grondwet).

De benoeming wordt gedaan door de Staten-Generaal (na verkiezingen), na een wetsvoorstel van de regering. De Eerste en Tweede Kamer kunnen het voorstel alleen aannemen in verenigde vergadering met twee derde van de uitgebrachte stemmen. In de 'koningloze tijd' zal een regent, of anders de Raad van State het koninklijk gezag uitoefenen.

Theoretisch is het ook mogelijk dat de Staten-Generaal geen koning benoemen, en daarmee zou de monarchie ten einde komen.

Maar dit is allemaal behoorlijk onwaarschijnlijk, want de koning is een niet weg te denken deel van onze samenleving, en heeft nog genoeg familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niemand. Dat zou het einde van de monarchie en het begin van de republiek zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou dan wel om honderden mensen gaan, die allemaal afstand zouden moeten doen. Want de opvolging gaat door tot de derde lijn.
Als er echt niemand meer is worden de functies van de koning overgenomen door de Raad van State.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog Engelse nazaten van Oranje, die dichter bij willem van Oranje staan dan het huidige vorstenhuis, dus die kunnen een claim neerleggen. Ga eens op onderstaande link neuzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand anders komt in dit geval in aanmerking hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft echt niet zo ver te zoeken om bloedverwanten van de huidige koninklijke familie te vinden. De vraag is echter of we er iets mee opschieten om de een af andere puistenkop op de troon te zetten die om de andere dag ladderzat is maar wel aan de genetische criteria voldoet. Hoewel de huidige monarchie wat mij betreft nog wel wat meer ceremonieel mag worden zitten Bea en Alex me ook weer niet echt in de weg. Maar als zij niet kunnen is het wat mij betreft einde oefening met al die flauwekul van blauw bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een comedy film gezien waarbij het hele Engelse koninklijk huis in 1 x stierf door een groepsfoto. Toen werd er een verre verre neef (zo'n typisch asociale)uit Amerika gekroont tot koning.