Vinden jullie de stemwijzers/kieskompassen etc. ook zo moeilijk in te vullen deze keer?

Ik vind het altijd moeilijker als het om de EP-verkiezingen gaat, omdat ik onderwerpen tegenkom waarvan ik vind dat de EU er überhaupt niet over moet gaan. Bijvoorbeeld een vraag "vind je het homohuwelijk een belangrijk recht?"

Het antwoord lijkt simpel: ja, ik vind het belangrijk dat homo's mogen trouwen. Ik vind het ook belangrijk dat abortus is toegestaan en dat euthanasie goed geregeld is.

Maar wat ik pertinent *niet* vind, is dat het homohuwelijk, abortus en euthanasie iets is waar de EU zich tegenaan moet bemoeien. Voor mij gaat hier principieel het subsidiariteitsbeginsel op: dit zijn zaken die prima op nationaal niveau geregeld kunnen worden. Bovendien wil ik gewoon niet dat Portugal, Italië en Ierland (om een paar landen te noemen) iets te zeggen moeten hebben over dit soort rechten in Nederland.

Maar dan terug naar de kieswijzers: hoe vul ik dat dan in op zo'n manier dat ik een realistische uitslag krijg? Als ik zeg dat ik het homohuwelijk een goede zaak vind, berekent de kieswijzer dat als een antwoord dat overeenkomt met een partij dit dit op EU-niveau wil regelen. Als ik invul dat ik het geen goede zaak vind, dan berekent het ding dat ik hoor bij één of andere enge partij die dit soort dingen op Europees niveau wil verbieden. Als ik de vraag oversla, dan zijn er zoveel die ik moet overslaan dat het resultaat al helemáál niets zegt.

Herkennen jullie dit?

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik sluit de vraag zonder een beste antwoord te kiezen, omdat ik denk dat er niet echt een 'beste' antwoord mogelijk is op de vragen "vinden jullie...".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ik kwam dit keer precies bij de juiste keuze uit. En toen ik van een klant hoorde dat er een bekende op de bewuste lijst stond heb ik daar op mijn stem uitgebracht...

Toegevoegd op 04-06-2009 13:54:21
Er is trouwens niets mis met voorkeurstemmen. Denk maar even terug aan het geruzie tussen Rutten en Verdonk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is er niets mis met voorkeurstemmen! Zelf stem ik altijd op een bepaalde kandidaat, niet zomaar op de nummer 1 van een lijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En kijk wat er van Rita terecht is gekomen.
Ik kijk nooit naar stemwijzers/kieskompassen om de simpele reden dat er mee gemanipuleerd kan worden en ook word gedaan bij sommige kieswijzers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bepaal altijd zelf mijn keuze, en vind het vervolgens wel leuk om te zien hoe accuraat de stemwijzers zijn. Pure gimmick dus, ik heb me dan zelf al verdiept in de partijen en standpunten. Maar voor dat leuke moet ik wel in staat zijn antwoorden te geven die overeenkomen met mijn ideeën. En sowieso lijkt de vraag "moeten we x, y en z wel op EU-niveau regelen?" me een heet hangijzer bij deze verkiezingen. Daarom valt het me zo op dat de stemwijzers zo uit lijken te gaan van de vraag "hoe moet de EU dit doen" in plaats van "moet de EU dit wel doen?"
Jep, het is behoorlijk moeilijk om je meningen te scheiden van of het dan ook in de europese unie geregeld moet worden. Uiteindelijk heb ik zelf de stemwijzer ingevuld, maar me vooral geconcentreerd op wat de partijen waar ik over twijfel erover zeggen. Vaak blijkt het dat een partij met een tegenovergesteld antwoord van wat ik invulde, juist een redenering had waar ik helemaal achterstond.. Het is dus iets meer werk dan gewoon die vragenlijst invullen deze keer, maar ik heb nu wel een keuze genomen waar ik achter sta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevallig stond er vandaag een artikel over stemwijzers in de Volkskrant. Als je puur wil kijken wat een partij heeft geantwoord in het EP (dus niet wat op nationaal niveau is geregeld) dan zou je Stemmentracker kunnen invullen. Maar of dat nou precies is wat je zoekt... dat weet ik niet zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Veel van dat soort dingen interesseren me ook gewoon niet. Ik wil wel gaan stemmen vandaag. Misschien op "de Groenen". Maar er is zo weinig info over hen beschikbaar dat ik me er bijna niet aan wil wagen. Ik wil ook wel graag met zo'n partij meedoen, maar in de regio waar ik woon is alleen de SP fatsoenlijk actief. Ze stellen alleen verkeerde prioriteiten vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: Ja, precies om de reden die je aangaf.
Aan de andere kant is de keuze dit keer zo gemakkelijk, dat ik helemaal geen stemwijzer nodig heb.
Ik hoefde alleen na te denken of op #1 of op #10 zou stemmen.