Mag koningin Beatrix het ontslag aangeboden door ministers en -staatssecretarissen van zijn kabinet weigeren?

Zo niet en ze weigert wat zijn dan de consequenties?

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus als de coalitie ook geen lijmpoging wilt of als dat op niets is uitgelopen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, dat tweede plaatje... ;-)

Antwoorden (2)

Volgens mij kan ze het inderdaad weigeren en iemand aanstellen die nog een lijmpoging moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, dan stelt ze een een informateur aan, om een zogeheten lijmpoging te doen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Zie voor de rol van informateur de 2e bron, hij/zij is dus alleen varantwoording schuldig aan de koningin, en kan als een partij niet mee wil werken proberen een coalitie te vormen met de overige partijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat als een lijmpoging niet heeft gewerkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan gaat de informateur/formateur terug naar de koningin en zal ze hoogstwaarschijnlijk het ontslag wel accepteren.