In het Nederlands staatsbestel heeft de Koning een dubbele functie: als staatshoofd en als deel van de regering. Enerzijds is hij staatshoofd. Als zodanig legt de Koning staatsbezoeken af en ontvangt hij ambassadeurs. Ook de benoeming van een informateur of formateur kan men als een staatshoofdelijke taak beschouwen. Als staatshoofd symboliseert de Koning de eenheid van de staat.
Daarnaast maakt de Koning deel uit van de regering. Samen met de ministers vormt hij de Kroon. De Koning symboliseert de eenheid van de regering. In die hoedanigheid is de Koning degene die wetten bekrachtigt en ministers en burgemeesters benoemt. In deze rol is in het algemeen een contraseign van een minister of staatssecretaris vereist.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is niet specifiek gericht op de situatie in Nederland. In Belgie kan de koning een veel belangrijkere functie hebben dan in Nederland.