9 mei - Robert Schuman, minister van Buitenlandse Zaken van Frankrijk, stelt, in een door Jean Monnet geïnspireerde rede, een gemeenschappelijke markt voor kolen en staal van Frankrijk en de Bondsrepubliek Duitsland voor binnen een organisatie die openstaat voor de andere landen van Europa.

18 april - De Zes (de Bondsrepubliek, Frankrijk, Italië, Nederland, België en Luxemburg) ondertekenen te Parijs het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS).

27 mei - Ondertekening te Parijs van het Verdrag tot oprichting van de Europese Defensiegemeenschap (EDG).

30 augustus - De Franse Nationale Vergadering wijst het Verdrag inzake de EDG af.
20/23 oktober- Akkoorden van Parijs in aansluiting op de Conferentie van Londen: in deze Akkoorden zijn de uitvoeringsbepalingen vastgesteld inzake de uitbreiding van het Pact van Brussel, dat uitmondt in de West-Europese Unie (WEU).

1/2 juni - De ministers van Buitenlandse Zaken van de Zes, in conferentie bijeen te Messina, besluiten tot uitbreiding van de Europese integratie tot alle economische sectoren. Dit wordt beschouwd als de voorbereiding op de Verdragen van Rome ...

25 maart - Ondertekening te Rome van de Verdragen tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) en Euratom.

1 januari - Inwerkingtreding van de Verdragen van Rome en installatie te Brussel van de Commissies van de EEG en Euratom, waardoor Brussel later zou uitgroeien tot de de facto hoofdstad van Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Europese Unie bestaat sinds 1958. Sinds toen zijn er veel landen bij gekomen. De laatste aanpassing dateert uit 2009 en betreft het verdrag van Lissabon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Europese Unie (EU) is een uit 27 Europese landen bestaand statenverband. De EU vindt zijn oorsprong in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal en de Europese Economische Gemeenschap, gevormd door zes landen in 1958. In de jaren erna groeide de EU in omvang door de toelating van nieuwe lidstaten en in macht door het uitbreiden van haar zeggenschap. Het Verdrag van Maastricht in 1993 vormde de huidige Europese Unie. De laatste aanpassing aan de constitutionele basis was in 2009 met het Verdrag van Lissabon.

http://lmgtfy.com/?q=europese+unie+wiki
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds 2009. Daarvoor bestond er wel de Europese Gemeenschap.

De Europese Gemeenschap was de belangrijkste van de drie Europese Gemeenschappen in de eerste pijler van de Europese Unie. De andere Gemeenschappen in de eerste pijler waren Euratom en de EGKS.

De Europese Gemeenschap werd opgericht in 1993 met het Verdrag van Maastricht, als opvolger voor de Europese Economische Gemeenschap (EEG), opgericht in 1958 en in nauw verband met de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) uit 1952.

Europese Gemeenschappen was een verzamelnaam voor twee gemeenschappen, die samen de eerste pijler van de latere Europese Unie vormden:

- de Europese Gemeenschap (tot 1993 Europese Economische Gemeenschap)
- de Euratom

Tot 2002 maakte de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal ook deel uit van de Europese Gemeenschappen. In 2002 hield het verdrag echter op te bestaan, omdat het was gesloten voor een periode van 50 jaar (in 1952). Alle rechten die ontleend konden worden aan dit verdrag zijn door middel van een protocol dat aanhangt aan het Verdrag van Nice overgeheveld naar de Europese Gemeenschap.

Door het Verdrag van Amsterdam in 1999 werden de bevoegdheden van de Europese Gemeenschap groter doordat er een deel werd overgeheveld. In 2002 verviel na 50 jaar het verdrag dat de EGKS had opgericht en in het Verdrag van Nice werd ervoor gezorgd dat de bevoegdheden van de EGKS werden overgeheveld naar de Europese Gemeenschap.

De Europese Gemeenschap werd dus één van de twee Europese Gemeenschappen. De Europese Gemeenschap hield op te bestaan in 2009, met de afschaffing van de pijlerstructuur door het Verdrag van Lissabon.

Vanaf 2009 kwam er ook een gezamenlijk buitenlands en veiligheidsbeleid. Vanaf dat moment spreken we dan ook over de Europese Unie.