heb je met 65 jaar nog een vaste verblijfplaats nodig of is postadres genoeg voor je aow en pensioen te krijgen ?

Wij wonen in Spanje en willen graag terug naar NL op gezette tijden.En willen eigenlijk weer ingeschreven worden in NL.Hoelang mag je met 65 ste weg uit NL om geen problemen te krijgen en hoe schrijven we ons weer in.Tweede woning in NL is absoluut geen optie om gezondheidsredenen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

De uitbetaling zou geen probleem mogen zijn:

"Waar u ook woont, wij zorgen ervoor dat u uw AOW-pensioen krijgt. In bijna alle landen van de wereld kunt u AOW ontvangen als u een bankrekening heeft. Het kan wat langer duren voordat het bedrag op uw rekening staat. Dit hangt af van het land en uw bank." De SVB betaalt ook de transactiekosten als het EU-landen betreft.

Wel zijn er controles:
"Als u in het buitenland een AOW-pensioen ontvangt, neemt de SVB een paar keer per jaar contact met u op om te vragen of er iets in uw situatie is veranderd.
•Bewijs van in leven zijn: Eén keer per jaar vragen wij u een formulier Levensbewijs in te laten vullen door bijvoorbeeld een notaris of gemeenteambtenaar in het land waar u woont. Wij sturen u het levensbewijs elk jaar automatisch toe. (...)
•Inkomsten: Als uw partner nog niet de AOW-leeftijd heeft, vragen wij u elk jaar om het inkomen van uw partner aan ons door te geven.
•Samen wonen: Wij kunnen u thuis bezoeken om te controleren of u alleen woont of samen met iemand anders. "

Je bent ook verplicht om een verhuizing door te geven aan de SVB.

Men adviseert ook:
"Bent u voor langere tijd niet in Nederland, dan kan dit gevolgen hebben voor uw pensioen of uitkering. Neem daarom contact met ons op als u voor langere periode naar het buitenland gaat." Want een Kinderbijslaguitkering stopt bijv. wel na 13 weken naar het buitenland.
Een vertrek naar een ander EU-land zou voor de AOW echter geen probleem mogen opleveren.

Wat betreft de inschrijving in Nederland, in de gemeentelijke basisadministratie:
"U moet zich laten inschrijven in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) als u zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt voor langer dan 4 maanden. U moet zich laten uitschrijven als u voor langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt.

Bent u van plan om langer dan 4 maanden in Nederland te verblijven, dan moet u zich laten inschrijven in de GBA van de gemeente waar u gaat wonen. U bent verplicht dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland te doen, bij de afdeling burgerzaken. Wilt u ook uw partner en/of kinderen laten inschrijven, dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis."
Computoon