Zonder afspraken vooraf? Laat me raden: dan heeft je werkgever ook geen eerstedagmelding gedaan en geen belasting en premies voor jou afgedragen?
Wat denk je: als hij dat soort dingen voor jou niet goed regelde, lijk de kans je dan niet reëel dat dat hij dat soort formaliteiten ook laat zitten voor (een deel van) de rest van het personeel? Het zou toch erg toevallig zijn, als dit alleen om jou ging.
Als ik jou was, zou ik héél rustig nog eens praten met je ex-werkgever. En dan vertellen dat je er het liefste samen uitkomt, dat je je niet graag genoodzaakt ziet om hier werk van te maken. Want het lijkt je zo jammer voor de zaak, als die in de belangstelling kom te staan van bepaalde delen van de overheid.
Je hoeft niet duidelijker te zijn dan dat, zo vult hij zelf wel in wat hem de meeste schade zou doen. Een onderzoek naar de aanwezigheid van illegale arbeiders, of een bezoekje van de Voedsel en Waren Autoriteit.
Hij speelt het vuil, dan mag jij dat ook doen. En vergeet niet: *hij* is verantwoordelijk voor zwartwerkers in zijn bedrijf, laat je dus niet wijsmaken dat *jij* gevaar loopt door dit te melden bij de autoriteiten. Jij heb niets te verliezen, hij alles.