Dat is iets wat je in feite best mag doen, maar het is ergens geschreven dat je niet mag en daarom is het onrechtmatig...
Ik heb 4 kinderen en die zijn niet in een huwelijk ontsproten, via een onrechtmatige daad, dus die zijn illegaal... Volkomen nonsense maar juridisch gezien klopt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel voorbeelden wil je hebben van wat er allemaal strafbaar is gesteld door de wetgever...

Want in principe zijn dat allemaal onrechtmatige daden...

En dan heb ik het heel even niet over die 10 geboden/10 verboden, of hoe worden ze genoemd in de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, wat valt me dit van je tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat valt je tegen? Dat ik de Bijbel niet ken? Of dat ik letterlijk je vraag beantwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je het 'even niet over de 10 geboden heb', als je zegt dat in principe alle wetsovertredingen onrechtmatige daden zijn. In interpreteer dat als: De nationele wetgeving, daar kan je je maar beter aan houden.
Bijbelse wetten, (waarvan in ieder geval nog 5 van de 10 terug te vinden zijn in de Nederlandse wetgeving) kan je best links laten liggen, dat is toch niet helemaal niet meer belangrijk joh... Tell me if i'm wrong.
Dat staat keurig in de wet omschreven.
Wist je dat je ook een onrechtmatige daad kunt begaan door iets *niet te doen*?

Lid 1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Lid 2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
Lid 3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

(art. 6:162 BW)

Het wordt heel ingewikkeld als het om "ongeschreven recht" en het "maatschappelijk verkeer" gaat.
Dan moet de burgerlijke rechter daar in zijn wijsheid over beslissen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(art. 6:162 BW) Hier staat letterlijk gezien artikel 6 uit Burgerlijk Wetboek Boek 162... Het zijn er maar 8;-)
De volledige definitie ken ik niet. Ik kan wel een voorbeeld geven.

Mijn vriendin zat eens in de trein, op weg via Arnhem naar Hilversum (overstap in Utrecht). In Utrecht was een grote stroomstoring. Vlak voor ze station Arnhem binnenreed, werd er omgeroepen dat de trein zou worden omgeleid. Reizigers voor Utrecht moesten te Arnhem uitstappen; er zouden bussen naar Utrecht rijden.

Dus mijn vriendin de trein uit. Wat bleek: er was helemaal geen busvervoer georganiseerd. Na veel rondvragen bleek er een lijnbus te rijden - maar dat was een soort melkbusexpress, die bij elke graspol stopt.

Ik ben haar met de auto tegemoetgereden. In Doorn pikte ik haar op.

Later bleek dat haar trein was omgeleid via Amersfoort. Had ze dat geweten, dan was ze blijven zitten, en was ze in Amersfoort overgestapt op een trein naar Hilversum.

De NS heeft twee fouten gemaakt. Ze hebben niet verteld dat mensen die naar bestemmingen ten noorden van Utrecht moesten, beter konden meereizen tot Amersfoort. En ze hebben gedaan of er bussen waren georganiseerd van Arnhem naar Utrecht.

Deze fouten vallen juridisch onder de noemer "onrechtmatige daad".

Daardoor heb ik de NS zover kunnen krijgen dat ze de strippenkaart van mijn vriendin, en mijn benzinekosten hebben vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, hier heb ik wat aan!
Een onrechtmatige daad is een handeling waarmee iemand op onwettige of onbehoorlijke wijze een ander benadeelt of schade toebrengt.

Er moet sprake zijn van:

een onrechtmatige gedraging (doen of nalaten)
toerekenbaarheid van de daad aan de dader
schade
causaal verband tussen de daad en de schade
relativiteit

'Eerlijk gepikt' van Wikipedia waar overigens nog meer interessante dingen te lezen zijn over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een onrechtmatige daad bestaat uit vijf onderdelen;
Onrechtmatig, Causaal Verband, Schade, Relativiteit, Toerekenbaarheid;
Onrechtmatig= is de daad onrechtmatig.
Causaal Verband= is er relatie tussen de daad en de schade.
Schade= is er schade
Relativiteit= is het belang van benadeelde van toepassing.
Toerekenbaarheid= valt de dader de daad toe te rekenen.
Dit is slechts een verkorte versie. Overigens moet aan alle vijf de onderdelen voldaan worden. Is er bijvoorbeeld geen schade, dan is er het geen OD.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onrechtmatige_daad_(Nederland)