Bij wie heeft Nederland de staatsschuld?

Ik snap er helemaal niks van, zowat alle landen hebben schulden, hoe kan Nederland dan zo'n enorme staatsschuld hebben? Bij wie?
Want Nederland leent toch ook weer aan veel landen geld?
Waarom strepen ze onderlinge schulden niet tegen elkaar weg?
Het gaat echt over honderden miljarden, dat is toch niet meer te bevatten... dat is toch gewoon gebakken lucht of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.8K

Het beste antwoord

Het is niet zo dat de Nederlandse overheid 20 miljard schuld heeft bij de Spaanse overheid en andersom waardoor ze dit kunnen wegstrepen.

Als Nederland meer uitgeeft dan wat ze binnenkrijgt, moet ze haar schulden dus laten financieren, net zoals dat gebeurd als jij een huis koopt en de bank je een lening verstrekt.

Met overheidsschulden geeft de overheid coupons uit voor bijvoorbeeld 1000 euro per stuk waarop men 3% rente krijgt, en deze coupon pas na 10 jaar verzilverd kan worden. Deze coupons kunnen door banken gekocht worden, maar net zo goed door particulieren.
Het is niet zo logisch dat bijvoorbeeld de Belgische overheid deze coupons gaat kopen, en tegerlijkerdtijd de Belgische overheid ook coupons moet uitgeven om haar schulden te kunnen financieren.

De schulden die landen dus hebben uitstaan, staan dus vooral uit bij banken en particulieren in zowel haar eigen land als in andere landen.

En het zou nogal oneerlijk zijn om voor 10 miljard aan couponkopers in Nederland weg te strepen tegen 10 miljard aan couponkopers in Amerika, aangezien dit vooral banken en particulieren zijn en niet de overheden zelf.

Hoop dat het een beetje duidelijk is?:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Staatschuld zit voornamelijk in leningen van banken en grote beleggers. Landen lenen meestal niet direct aan elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse staat heeft schulden bij pensioenfondsen, beleggers door obligatieleningen en banken.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je veel geld hebt ( belegger of particulier ) dan kun je ervoor kiezen om voor dat geld staatsobligaties te kopen.
Dat is bij een inleg van meer dan €100.000 veiliger dan sparen. Nederland heeft net als Duitsland de reputatie dat ze haar schuld * altijd* afbetaald . Als vergoeding voor het uitlenen van je geld krijg je 2,3 % rente op je staatsobligatie. Als je staatsobligatie koopt , dan krijg je dus eigenlijk een schuld briefje van Nederland met de belofte het terug te betalen.

Zowel pensioenfondsen , vermogensbeheerders , andere landen ( China! ) die geld over hebben , als rijke particulieren kunnen dit doen.

Ook Griekenland heeft een staatsschuld.
Als je meer rendement wilt kan je ook aan Griekenland geld uitlenen. Op het moment kan je op een grieks staatspapier 63% rente krijgen, maar dat zegt meer over het risico dat je neemt dan over de kans dat je je geld werkelijk terugziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dankjewel, heel duidelijk.
Haha echt, 63% rente?! Dat zou ik inderdaad niet aandurven!