Hoe kan je je aanmelden als inwoner van een nieuwe stad?

Ik ga binnenkort verhuizen naar Texel en wil mij nu al inschrijven, waar moet ik dit doen en wat moet ik meenemen als ik dit ga doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mooi eiland, Texel! En als oud-Middelburger mag ik het eigenlijk niet zeggen, maar de stranden zijn er véél mooier dan in Zeeland.

Ik neem aan dat je niet (tijdelijk) op kamers gaat wonen maar naar een zelfstandige (huur- of koop)woning verhuist?
Dan krijg je automatisch met de gemeente Texel te maken, want je hebt in de meeste gevallen een vergunning nodig om op het eiland te mogen wonen.

Voor woningen met een koopprijs tot € 272.268,12 of een kale huurprijs onder € 565,44 per maand heb je een huisvestingsvergunning van de gemeente nodig.
Die krijg je alleen als je een maatschappelijke of economische binding hebt met het eiland.

Een maatschappelijke binding heb je als je
- de laatste drie jaar ingeschreven bent in een voor permanente bewoning aangewezen woning, of
- in de laatste tien jaar, vijf jaar ingeschreven bent geweest in het bevolkingsregister van de gemeente Texel.

Voor een economische binding moet je beschikken over een arbeidscontract voor langer dan een jaar waarmee tenminste 90% van het minimumloon wordt verdiend op Texel.

Zodra je een woonvergunning hebt, sta je automatisch als inwoner van de gemeente ingeschreven.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

naar het gemeentehuis, afdeling burgerzaken, id of paspoort of rijbewijs mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons was het zo, als je je bij je nieuwe gemeente inschrijft dan vraagt deze waar u gaat wonen in hun gemeente en zorgt ervoor dat in uw oude woonplaats uw gegevens van het gemeente huis of stadskantoor worden overgenomen , u krijgt dan meestal een welkomst bericht op uw nieuwe adres , en er zijn gemeenten die eens per maand dan een uitnodiging sturen aan de NIEUWE burgers om kennis te komen maken op het b & w en dan de geschiedenis en gewoontes voorlichten en alle info omtrent deze gemeente vertellen meestal onder genot van koffie/thee , maar ik weet niet of alle gemeente dat doen , in ieder geval bij ons was dat wel zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je pas inschrijven in de nieuwe gemeente als je er ook daadwerkelijk woont. Je wordt daarna namelijk ook uitgeschreven in de gemeente waar je nu woont.
ronron1212
12 jaar geleden
Een wat vreemde vraag. Je kunt wilt toch niet beweren dat Texel een stad is, toch?
Als je met stad een gemeente bedoelt dan is de standaard procedure dat je je na verhuizing meldt bij de afdeling Burgerzaken van de nieuwe gemeente met je identificatiebewijs en dat je daar je verhuizing meldt.
Als je redenen meent te hebben om e.e.a. geheel of gedeeltelijk te vervroegen dan kun je contact opnemen met de gemeente Texel. Of dat zin heeft hoor je dan wel.