Zullen de huidige Europese grenzen lang standhouden?

Al sinds het begin der civilisatie in Europa is geprobeerd het hele continent onder een gezag te brengen. Velen hebben het geprobeerd, Romeinse Rijk, Spaanse Rijk, Franse Rijk, maar niemand heeft echt heel Europa kunnen veroveren. Nu hebben we de Europese Unie, en zijn er allerlei politieke en economische afspraken gemaakt. Oorlogen lijken tot het verleden te behoren, de laatste is 65 jaar geleden. Denk jij dat de huidige grenzen nog lange tijd standhouden? België dreigt uiteen te vallen, Wit-Rusland en Rusland gaan misschien samensmelten, en je hebt altijd de kans dat een van de Europese leiders een oorlog begint voor meer grondgebied. De PVV heeft in haar partijprogramma bijvoorbeeld een fusie met Nederland en Vlaanderen. Zou dat ook kunnen? Dat de grenzen van Europa niet op worden geheven door oorlog, maar door vriendschap, en dat we een land Europa worden, met de oude grenzen als provinciegrenzen? Geef nu jou mening!

Toegevoegd na 11 minuten:
J0ve wees me er even op dat er natuurlijk ook nog oorlogen zijn geweest in Srebrenica enzo. Ik keek even alleen naar West-Europa, maar het Oostblok hoort er natuurlijk ook bij!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhm, de laatste oorlog is niet bepaald 65 jaar geleden.
Pas geleden toevallig nog een beetje het nieuws gevolgd over de herdenking van Sebrenica?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, sorry. Ik heb niet veel meegekregen van die oorlogen, ik zal het meteen even bewerken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs de musketiers zijn ontbonden: "One for all, all for one!"

Het beste antwoord

Je vraagt hier naar meningen en daar is goeievraag natuurlijk niet voor. Ik zal proberen door wat feiten toch een onderbouwd antwoord te geven.

Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst misschien in de verenigde staten van europa komen te wonen. België dreigt inderdaad uiteen te vallen wat daarna gaat gebeuren is hoogtuit een "educated guess" ik denk dat de samenvoeging van nederland met vlaanderen niet echt een reële optie is. België zal wellicht een meer federale overheid gaan vormen maar ik denk dat het ontbinden van het land niet meer dan een idee is al dan niet ondenkbaar(Tsjechoslowakije).

Waar volgens mij de meeste ruimte is tot wijzigingen van de landsgrenzen is op de Balkan. Vrij recent is kosovo nog afgescheiden van Servië. Hierzal het veranderen van de landsgrenzen ook gepaard kunnen gaan met geweld. Dit hebben we begin jaren 90 nog gezien.

Ook kleine gebieden zullen zich misschien wel afscheidenvan hun moederland zoals N-Ierland en Baskenland. Zij zullen waarschijnlijk wel tot de EU gaan behoren maar niet meer tot hun oude moederland.

Interne oorlog hoort voor Europa denk ik voorlopig tot het verleden. In de verre toekomst kan er natuurlijk zoveel zijn verandert dat we alle kanten op kunnen.

Europa wordt één door woorden in plaats van kogels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel europa gaat kapot toen ze de euro invoerde. Nederland had gewoon bij de duitse economi moeten gaan. Die was 2keer zo goed als heel de e.u nu is. Ik geloof niet dat de euro nog 5jaar blijfd. Omdat ze in spanje portugal ierland en griekeland er een zooi van maken. In griekeland kunne mensen met 55 met pensioen. Terwijl wij hier doormoeten werken tot 67. Voor hun
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alle schulden niet worden vereffend, denk ik niet dat er ooit één land Europa komt.

De grenzen zijn nu open, maar elk land heeft nog een aparte regering, met verschillende meningen over alles wat er in hun land gebeurt. Als het zo zou zijn dat heel europa één land wordt, dan zou alles gelijk moeten zijn qua wetgeving en verkeer en noem maar op. Dit is veel te veel werk om binnen 30 jaar af te kunnen ronden, zelfs al zouden ze er nu mee beginnen.