Geert Wilders extreem rechts,dus 25% van de stemgerechtigde dat stempel ook?

Vreselijk ondemocratisch lijkt mij.Ben benieuwd wie in het cabinet dit op een fatsoenlijke manier uit gaat leggen aan de bevolking.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Tuurlijk niet... De mensen worden bedot door de mooie woorden van Wilders.

Zouden ze in Duitsland opnieuw op Hitler stemmen als ze wisten wat hij zou aanrichten? Die mensen waren ook niet allemaal extreem-rechts. Ze zijn gevallen voor een verleidelijke lokzang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nu echt onzin wat je over Hitler suggereerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je gelijk hebt. mooie gladde praatjes, veel kiezers, macht... en daar misbruik van gaan maken. de vergelijking met hitler is zeker geen onzin! +1 een hele vette!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk is het geen onzin. Ik zal het voor Starbless eenvoudiger proberen uit te leggen. Niet alle Duitsers waren Nazi's net zoals niet alle Wilders stemmers extreem rechts zijn (zie vraagstelling). De meeste Wilders stemmers zijn m.i. op zoek naar een protestpartij. De vorige keer hebben ze op de SP gestemd. De volgende keer Wilders, de keer daarna weer iemand anders. Zo gaat dat. Maar vertel aub waarom je het onzin vindt, Starbless...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergelijking met Hitler is onzin, omdat je daarmee revereerd aan de periode 1939-1945 en er gemakshalve bij vergeet dat tussen 1933 en 1938 dat Nazi Duitsland nog geen eens op de kaart stond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je historisch besef is uitermate bedroevend. De vooroorlogse periode is de basis voor wat erna kwam. Of zie je die perioden als twee verschillende eenheden? Kennelijk wel. Mag ik je erop wijzen dat de eerste concentratiekampen reeds in 1933 in bedrijf waren? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nazi-German_concentration_camps
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs al in 1926... En Nederland telde in 1928 3 van dergelijke concentratiekampen. Maar deze werden toen nog niet gebruikt als waarvoor ze na 1937 voor werden gebruikt. En zeer zeker waarvoor enkele na 1942 voor gebruikt werden... Maar als jouw geschiedenis zo goed is dan had je geweten dat Hitler zich tot en met de Olympische spelen in 1936 zich erg stil heeft gehouden... Misschien eens handig om de particuliere archieven er eens op na te lezen over die periode...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog wat. De basis van wat er komen ging vanaf de confiscatie van Oostenrijk in 1938 lag er al in 1918 bij een x-aantal Duitse onder- officieren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ga je het hebben over weer een andere periode. Je gaat erg hak op de tak, vind ik. Hitler heeft zich helemaal niet stilgehouden overigens. Al in 1934 was de Weimar grondwet aan diggelen. Hoe dan ook, mijn punt was dat menige Duitser niet op HItler zou hebben gestemd als ze hadden geweten wat zijn politiek zou aanrichten. Dezelfde lijn kan je doortrekken naar de huidige tijd. Wat blijft er van Nederland over als Geert Wilders zijn zin krijgt? Is dat een land waar je wilt wonen? Minderheden die gediscrimineerd (of nog erger, denk aan gedwongen uitzettingen) worden, vrijheden die worden ingeperkt, Nederland weg uit de EU met alle gevolgen van dien voor de economie. Ga zo maar door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) niets aan toe te voegen... behalve een +je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MH75: +1! @starbless: je hebt een heel verwarrend verhaal en je spreekt jezelf tegen.
Als 25% van de bevolking ergens op stemt, wil toch nog niet zeggen dat het goed is?
75% denkt er nog steeds heel anders over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort, krachtig en waar...
Het begrip 'extreem rechts' houdt onder andere in dat geweld niet wordt geschuwd voor het bereiken van de doelen.
Vanuit die optiek denk ik niet dat GW extreem rechts is. Maar het zit er wel dicht bij.

Ik ben van mening dat GW een populist is, en dat is net iets anders. Dat er rechtse (heel erg rechtse) ideeen bij hem rondwaren, is inderdaad bekend en dat spreekt hij zelf ook uit. Maar hij spreekt tegelijkertijd uit dat hij alleen maar 'de stem van het volk' spreekt, dat hij alleen maar zegt waar het op staat.

En dat laatste, daar stemmen de mensen op. Niet op extreem rechts, maar op een paar oneliners die helder weergeven dat iemand met een andere nationaliteit hier alleen maar komt om jouw baan af te pakken. En dat een ander geloof gevaarlijk is. Incidenten worden gebruikt als algemeenheid.

Nee, 25% van de stemgerechtigden is niet extreem rechts. Maar ze laten zich inpakken door GW (die overigens het enige lid is van zijn eigen partij, de rest mag hem alleen maar steunen en niet meestemmen over het beleid)

Toegevoegd na 7 minuten:
Extreem rechtse bewegingen typeren zich vaak door een zeer sterke vorm van nationalisme en/of racisme. Veel voorkomende kenmerken van extreem rechtse ideologieën zijn:

mensen en rassen zijn in beginsel niet gelijkwaardig;
culturele verschillen zijn belangrijker dan sociale verschillen;
mensenrechten zijn niet universeel geldig;
eigen standpunten mogen doorgezet worden met geweld;
democratische structuren zijn niet op voorhand legitiem;
sterke leiding wordt gezien als een betere manier van bestuur dan democratie.

Toegevoegd na 7 minuten:
bron voor de toevoeging erbij:
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heldere en complete uiteenzetting +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Wilders, noch zijn stemmers zijn extreem rechts...

Wilders wordt gedemoniseerd en dat is wat er gaande is. Want hoe meer men schreeuwd dat hij extreem rechts is des te meer beveiliging heeft hij nodig en dat betalen wij uiteindelijk allemaal zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft zijn beveiliging er mee te maken? En als hij al gedemoniseerd wordt, waarom zou dat dan zijn?
itsme
14 jaar geleden
@martika: wellicht vanwege zijn uitspraken...
@starbless: ik denk dat er meer beveiliging nodig is vanwege de film fitna dan vanwege 'demonisering'. Het was overigens GW zelf die voor het eerst het woord demonisering gebruikte, ik heb nog niet kunnen constateren dat demonisering echt plaats heeft gevonden. Alles, ook de politiek, is een kwestie van actie en reactie. De acties van GW lokken reacties uit, en daar is het GW ook om te doen.
Extreem rechts staat van oudsher voor volks-egoïsme:
het gaat ons uitsluitend om ONS welbevinden en de rest moet eruit.

GW doet dat ook

Daarom wordt hij zo genoemd.

Niet alles wat nat is, is water. Maar als het uit de lucht komt is een paraplu niet onverstandig.

Dus of hij nu wel of niet dat etiket van extreem-rechts terecht heeft gekregen maakt me niet eens zoveel uit.
Wel dat hij domweg geen gelijk heeft. En dat hij als gevolg daarvan bestreden zal worden is niet meer dan logisch. Gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heldere omschrijving. maar niet helemaal een antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de aanhang. Ik denk dat sommige dingen die hij zegt ze wel aanspreekt.
Hij zegt echter niet wat hij *denkt* (op nadenken heb ik hem nog niet kunnen betrappen), maar hij zegt wat hij *voelt*. En dat doet zijn aanhang ook.
Echt nadenken, dus extreem-rechtse standpunten op een rij zetten, overdenken, en daar voluit ja tegen zeggen, ik geloof niet dat het zo erg is nee, gelukkig.
Maar zijn standpunten toch echt wel als zodanig aan te merken. Ik vermoed (en hoop) dat het met hem zal vergaan als met Verdonk en boer Koekoek:) als een komeet verschijnend, een streeptrekkend die iedereen ziet, en vervolgens in de vergetelheid verdwijnend.... Het blijft wel een grappig verschijnsel:)
Ik geloof dat ik niet geheel snap wat je vraag is, het is meer een statement. Met mijn antwoord hierop reageer ik voornamelijk op de toelichting van je vraag:
"Vreselijk ondemocratisch lijkt mij"

Hoezo ondemocratisch? 25% stemt er voor 75% stemt op andere partijen. Dat is toch wat democratie inhoudt? Het volk laten stemmen op iets? Als GW 25% van de mensen achter zich krijgt, dan lijkt het me dat die mensen het absoluut niet eens zijn met hoe het op dit moment gaat en daar kan ik die mensen geen ongelijk in geven.
Kijk de krant van een gemiddelde week na en je vraagt je af wat Nederland aan het doen is.
Twee jongens houden een inbreker aan, die wil er vandoor, dus slaan ze hem met de knuppel. Niet op het hoofd (wat ik zelf zou doen), maar op de benen. Resultaat: Inbreker gaat vrij uit en de twee jongens mogen op het matje komen bij de rechter... Zo lang de slappe hap die nu regeert aan de macht blijft, zal de meute die op GW stemt alleen maar toenemen en ook dat is democratie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede omschrijving +1
Ik vraag me af waarom de "tegenstanders" van Wilders het nooit kunnen winnen met echte argumenten en altijd weer terugvallen op vergelijkingen met Hitler en de tweede wereldoorlog.

Het succes van Wilders komt omdat hij wel de gevoelige snaar weet te raken van een hoop Nederlanders. Nu blijken veel van zijn potentieel stemmers ook nog eens gekleurde te zijn ook, of Joods, of Christen en er zijn zelfs Moslims die zijn strijd tegen de overheersing door de Islam steunen.

Ik denk dat dit komt bij gebrek aan beter.

Want echt veel soeps is het hele PVV gedoe natuurlijk niet. Op Dumpert staan wat voorbeelden van gestuntel.

Het enige wat ik er in zie is dat er een markt is, als ik dat zo mag zeggen, voor een politiek persoon die actie onderneemt tegen de opkomst van de Islam is onze Westerse wereld.

Extremistische geloven zijn een probleem. Daar moet tegen op getreden worden.

Het is jammer dat iemand als Wilders die taak op zich heeft genomen. Eigenlijk niet serieus te nemen maar omdat er verder niets is stemmen heel veel mensen maar op hem.

Proteststemmers. Zo zie ik het.

En extreem rechts, nee, gewoon gelul door mensen die het anders niet kunnen winnen.

Waar komt Wilders vandaan? Hoe komt hij tot zijn "succes"???

Ligt dat dan niet aan het volledig falen van die lui die al jaren de dienst uitmaken?

Ik bedoel, je moet toch enigszins wanhopig zijn om op iemand als Wilders te stemmen?