Kunnen dieren zich gelukkig voelen?

Kunnen dieren zich gelukkig voelen? Of 'kennen' dieren dit gevoel niet?

Ik weet niet of de vraag in de goeie categorie staat, maar als dat niet zo is, kan de vraag dan worden verplaatst en niet worden verwijdert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Geluk hebben en gelukkig zijn, is een door mensen geconstrueerde uitdrukking.
Ik vraag al jaren regelmatig aan mensen, vrienden zowel als vreemden, of ze gelukkig zijn. En of zij mij uit kunnen leggen wat geluk voor hen -op dat moment- betekent.

Men gebruik dan termen als: tevreden zijn, voldoende te eten hebben, een goede staat van algemeen welbevinden meemaken (gezond zijn) , weinig pijn of verdriet hebben, zich in een status quo bevinden die ze kennen en vertrouwd en veilig voor hen voelt, voldoende beweging hebben, nu en dan weg kunnen of anderszins vertier hebben (wat anders doen dan normaal. Enige afwisseling is leuk, te veel afwisseling dus niet!) en zo nog wat zaken.

Het komt er in grote lijnen op neer dat “geluk” niet zozeer één staat van zijn is, maar eerder een algehele noemer is die gebruikt wordt voor een aantal factoren die moeten samenvallen.

Op een meest simpele manier gezegd: men zit lekker in zijn vel.

Betreft dieren, daarvan kun je, zeker wanneer je ze kent, kun je BUITENGEWOON goed beoordelen of ze lekker in hun vel zitten. En wanneer dat zo is, kun je niet anders dan concluderen dat ze gelukkig zijn. Mijn antwoord is dan ook:
JA, DIEREN KUNNEN HEEL GOED GELUKKIG ZIJN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een hond zal alleen het gevoel van algeheel welzijn kennen als het ook barre omstandigheden heeft gekend. Maar of een hond geluk kent; ik denk dat gelukkig zijn meer de mens hoort. Een mens heeft meer mogelijkheden onderscheid te maken tussen belevingen van wat de werkelijkheid voorschotelt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uhmmm ik nam een hond even als voorbeeld...als we het hebben over een vis of andere dieren die minder intelligent zijn, dan lijkt mij dat er geen sprake is van geluk ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het wel..

een dier is net als een mens ( ze zien er alleen anders uit )
maar als een hond kwispelt met zijn staart ... als je de leuk mee speelt... vaak genoeg uitlaat... goed eten geven dan denk ik haast wel dat ze gelukkig zijn en dat ook voelen.

een dier wat mishandeld wordt kruipt voor je weg of gaat bijten dan voelen ze dat totaal niet.
dus ik zeg JA een hond kan voelen dat die gelukkig is!!!

Toegevoegd na 23 minuten:
ik nam ook een hond als voorbeeld trouwens!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kijk maar eens goed, naar een dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heeft iemand nou aan zo'n antwoord -
Ongeveer die vraag is vorige week ook al gesteld .
Ik schrijf namens mijn man, die expert is met dieren met name honden.
Zeker een hond kan zich gelukkig voelen,maar ook andere dieren hebben gevoelens.
we hebben hier verschillende dieren zowel honden pony's,vissen parkieten en zebravinken maar als je ze goed in de gaten houdt dan kun je zien wanneer zij gelukkig zijn en wanneer droevig , boos enz.
dus niet alleen honden maar ook vissen.
Voor meer info stuur een prive bericht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn is een wat diepgaander iets als blij of vrolijk.
Je kunt over het algemeen gelukkig zijn en toch over een bepaald iets verdriet of pijn hebben.
Ik denk ook niet dat we gelukkig zijn zien bij dieren als we ze niet over een wat langere periode observeren.
En dan nog is er het probleem van interpretatie door ons en niet het verhaal van het dier zelf.
Ik denk dat een dier best gelukkig kan zijn maar het probleem is dus hoe meet je dat.
En een dier dat vaker vrolijk is zal met meer waarschijnlijkheid gelukkig zijn dan een dier dat depressief of onverschillig overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel eens een kat tevreden spinnend op de vensterbank zien liggen?
of mijn konijn, die als je hem aait eens diep zucht, zich uitrekt en er eens goed voor gaat liggen.
Mijn parkiet, die toen hij ontsnapt was, in de boom achter ons huis opgetogen ging zitten roepen, wat hij nou voor moois meemaakte, en zijn vrouwtje riep om ook te komen. Sneu want hij wist niet dat hij buiten niet kan overleven, hij keek alleen naar de korte termijn, dat hij lekker ver kon vliegen. En ja, ik verstond hem, omdat ik hem goed kende en zijn geluidjes goed kon interpreteren.
Dieren in het wild precies eender. een leeuw die net een maaltijd achter de rug heeft, en met volle maag lekker een dutje gaat doen, voelt zich op dat moment gelukkig.

Alleen... dieren staan er niet bij stil of ze gelukkig zijn. dat is aan mensen voorbehouden. En als je huisdieren hebt, is het aan jou om het voor hen comfortabel te maken, zodat zij zich gelukkig kunnen voelen.
Als je vissen een grotere bak geeft, en extra planten om tussen te schuilen, zie je dat ze mooier op kleur komen, rustiger rondzwemmen, en niet schuw meer zijn. Dan heb je ze het naar de zin gemaakt, en zijn ze gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want je ziet wel verschil in hun doen en laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt iets voor de mens om menselijke eigenschappen op een dier te projecteren. Om 'geluk' te ervaren, zal je je bewust moeten zijn van je eigen bestaan en je eigen gevoelens binnen dat bestaan. Daarom denk ik, zolang dieren nog niet zelfbewust zijn, ze zich niet gelukkig of ongelukkig zullen voelen.

Kortom, het voelen wat plezierig is, en wat juist niet, en bij voorkeur sturen op de 1e situatie. Maar zolang het niet bewust is van zijn eigen ego zal het geen normerende waarde toekennen aan de situatie waarin de ego zich bevindt. Dus: Nee, een dier kan zich niet gelukkig voelen ondanks dat hij wellicht gelukkig is.