Heeft elk woord of gezegde een betekenis?

Is er ook wel eens een woord geweest waarbij men tegen elkander zei; hmm, we hebben geen woord maar ik vind dit tyisch "...". En dat men voortaan dat ging gebruiken als woord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (6)

Zo zijn *alle* woorden toch aan hun betekenis gekomen? Of denk je dat God ze ons heeft ingefluisterd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die Griekse en oud-Nederlandse woorden zijn toch ook een keer bedacht?
Zodra een ooit gedefineerd is, heeft dat woord sinds dat moment een betekenis voor diegene die het die naam heeft gegeven. Als andere mensen dat hetzelfde woord gaan gebruiken zou het zomaar in de dikke van Dale terecht kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

Nee hoor, er zijn genoeg woorden zonder enige betekenis. Die worden alleen niet door iedereen gebruikt. Je kunt er zelf waarschijnlijk ook zo een paar verzinnen. Een bekend voorbeeld (verzonnen door Simon Carmiggelt) is 'epibreren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bewust geschapen woord is het woord epibreren. De schrijver Simon Carmiggelt heeft het woord in 1954 verzonnen. De betekenis is volgens de encyclopedie; het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het woord: hermeturtje heeft geen betekenis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In navolging van bovenstaande antwoorden.

Aan de lopende band vinden mensen nieuwe woorden uit, en sommige redden het dan tot de Van Dale en worden zo officieel. Een nieuw woord moet namelijk door genoeg mensen gebruikt worden willen ze in het nieuws komen en kans maken.
Veel woorden echter staan niet in de Van Dale omdat ze door een kleine groep gebruikt worden, en niet door de massa en/of media.