De of het? - die of dat? - dit of deze?

Ik weet vaak niet welk lidwoord of aanwijswoord ik moet gebruiken bij woorden wanneer ik met iemand praat of schrijf. Dit hoor ik eigenlijk al te weten, maar ik maak toch vaak fouten. Soms zeg/schrijf ik ook een verkeerd lidwoord of aanwijswoord, dan vind ik wat ik zeg/schrijf wel beter klinken, maar is het wel fout. Ik heb er elke dag last van en ik word er onzeker van bij gesprekken enz. Kan iemand me helpen met een site of ezelsbruggetje enz. Bij voorbaat dank. Groetjes EC

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, heb er echt moeite mee, vandaag nog; ik vroeg wat aan een leraar, namelijk of ze de uitslag zou hebben, ik dacht meteen wacht, is het geen het uitslag? Ze hoorde het niet, dus moest het nog een keer vragen, ik zei weer de uitslag. Twee meisjes luisterden ook mee, dus ik schaamde me wel een beetje, het was volgens mij ook wel te horen dat ik het niet zeker wist ;(.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker "de uitslag". Makkelijk op te zoeken in het woordenboek: www.vandale.nl en dan bovenin je woord intypen ("uitslag" in dit geval) en je ziet staan: uit·slag de; (.......) http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=uitslag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel lezen kan echt helpen, dus als je lezen leuk vind, hup naar de bieb en boeken halen.
Door lezen krijg je een beter taalbeeld waardoor dit soort dingen steeds makkelijker worden en uiteindelijk vanzelf gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu heel benieuwd of je buitenlands bent of buitenlandse ouders hebt omdat ik er altijd vanuit ging dat dit probleem typisch is voor mensen die Nederlands leren als tweede taal. Aan de rest van je verhaal kan ik dat er echter niet uithalen. In andere talen haatte ik het ook om te leren of het nu le of la was maar in het Nederlands kwam dat als vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat, ik ben hier in Nederland geboren, maar heb buitenlandse ouders. Ben dus zelf ook buitenlands. Dit is waarschijnlijk een typisch fout die buitenlanders maken.

Het beste antwoord

De Het

Hier Deze Dit

Daar Die Dat

De man hier , Deze man hier
De man daar, Die man daar
Het meisje hier, Dit meisje hier
Het meisje daar, Dat meisje daar

Toegevoegd na 1 minuut:
Damn spaties werken niet "De" moet moven Deze/Die staan
Het boven Dit/Dat

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een ezelsbruggetje Dxxx (De Deze Die) xxxT (heT,diT,daT)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt! Leuk ezelsbruggetje haha te gek!

Andere antwoorden (3)

Voor onzijdige zelfstandige naamwoorden (dat zijn zaken met "het" als lidwoord of verkleinwoorden zoals "het boek", "het meisje", "het weer") is het:

Dit boek hier, dat boek daar.

Voor niet-onzijdige, oftewel mannelijke en vrouwelijke zelfstandige naamwoorden (dat zijn zaken met "de" als lidwoord, zoals "de fiets", "de vrouw", "de wolken") is het:

Deze fiets hier, die fiets daar.

Je hoort/ziet tegenwoordig vaak mensen (vooral kinderen en jongeren) zinnen zeggen/schrijven als "Deze liedje is vet!". Maar aangezien "liedje" een onzijdig woord is ("het liedje") moet dat dus zijn "Dit liedje is vet!".

"dit/deze" verwijzen naar iets in de buurt, "dat/die" verwijst naar iets verder weg. Dit is niet strak afgebakend, zeker niet bij niet-tastbare zaken; zo had ik deze zin ook met "dat" kunnen beginnen in plaats van met "dit".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt. Weet je/u misschien ook wanneer je dan of als moet gebruiken? Bijvoorbeeld ik ken je langer als/dan vandaag? Bij voorbaat dank. Groetjes EC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker: je hebt het dan over de trappen van vergelijking. Daar heb je er drie van: de stellende trap, de vergelijkende trap en de overtreffende trap. 1) De stellende trap:
Ik ben net zo snel als jij. (Hier is het ALTIJD als.) 2) De vergrotende trap:
Ik ben sneller dan jij. (Hier is het ALTIJD dan.) 3) De overtreffende trap (maar dan heb je geen als of dan nodig):
Ik ben het snelst van iedereen! Dus:
1) bij een verschil is het altijd DAN (x is groter _dan_ y, ik ben ouder _dan_ jij, alles is beter _dan_ dit)
2) bij géén verschil, dus als iets hetzelfde is, is het altijd ALS (ik ben net zo oud _als_ jij, jij hebt net zo veel gegeten _als_ ik, het werkt _als_ de brandweer) De woorden als en dan kunnen nog op tig andere manieren gebruikt worden maar jij bedoelt dit soort vergelijkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heel erg bedankt SadBunny. Bedankt voor je antwoord, reactie-antwoord en je tijd.
Je hebt wel een beetje pech met die Nederlandse taal. Er zijn geen hele duidelijke regels voor wanneer een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is.

Ik heb wel een website gevonden waar aanwijzingen worden gegeven over welk lidwoord je zou moeten gebruiken. Zie http://www.onzetaal.nl/advies/lidwoord.php, onderaan de pagina bij: enkele vuistregels over de vorm- en betekeniscategorieën van de-woorden en van het-woorden.

Maar dan is het nog een hele studie voordat je deze aanwijzingen toe kunt passen. Ik heb geen kant en klare lijsten gevonden, maar het staat natuurlijk ook in het woordenboek of er de of een voor een word moet staan!
Zie http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Als je onzeker bent of het een de- of het-woord is, kan je het gemakkelijkste het woord verkleinen (je of tje erachter zetten) want dan is het altijd een het-woord.

Dus: het boodschapje, het jongetje, het autootje, het etentje.

En meervoud is altijd de:
de meisjes, de autootjes, de uren, de huizen.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.