De toegangspoort is vervaardigd door Joost Bilhamer in 1581. De jongensbinnenplaats komt uit 1632.
In de zeventiende eeuw werden de middeleeuwse kloostergebouwen vervangen door nieuwbouw.
In 1975 heeft de architect Bart van Kasteel aan het gebouw gewerkt en onder andere de Schuttersgalerij toegevoegd waarna het Burgerweeshuis definitief veranderde in het Amsterdams Historisch Museum.