Is een passe partout ook geschikt voor een olieverfschilderij?

Kan je een passe partout ook gebruiken bij olieverfschilderijen in de houten lijst zelf zeg maar?

3 jaar geleden
2.2K
Abcde
3 jaar geleden
Als het schilderij al ingelijst is kun je het uit de lijst halen en een passe partout plaatsen en de lijst weer bevestigen, dat kan geen kwaad voor het schilderij.
Maar als het schilderij op doek is geschilderd zal je het schilderij eerst op een gladde ondergrond moeten plakken voordat je het inlijst. Wat zonde kan zijn van het schilderij en het schilderij kan verpesten. Heeft het schilderij een hoge (gevoels)waarde ga dan naar een goede lijstenmakerij en laat je goed informeren over de mogelijkheden.

Antwoorden (1)

Een olieverfschilderij kan ingelijst worden met pass partout, dat brengt geen schade toe aan het schilderij. Hierbij is het wel van belang waarop het schilderij is gemaakt. Is het op hout, papier of karton geschilderd dan kan het direct ingelijst worden met pass partout, tenzij het hout te dik is hiervoor. Is het schilderij op doek geschilderd wat gespannen is op spielatten, dan wordt het een ander verhaal. Het doek moet dan losgemaakt worden en vastgeplakt worden op een gladde ondergrond, wat voor een amateur een moeilijke klus is. Dus ja, het kan, maar laat dit over aan een professionele lijstenmakerij als je schilderij grote (gevoels) waarde heeft.