Hoe heet het als een merknaam wordt gebruikt voor een product?

Denk hierbij aan de iPod voor mp3-spelers en bijvoorbeeld maxi cosi voor kinderstoeltjes. Welke zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14.7K
Annswers
12 jaar geleden
Paracetamolletje
Annswers
12 jaar geleden
O nee ik vergis me, dat is geen merknaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Black & Decker voor boormachines, TomTom voor navigatiesystemen, het komt doordat één bepaald merk met een bepaald product grote naamsbekendheid verworven heeft. Toegevoegd na 2 uur:
De Walkman en de Diskman waren namen die door Sony geïntroduceerd werden. Andere merken mochten hun apparaten niet zo noemen. Toch noemde iedereen een portable afspeelapparaat een Walkman of een Discman, ongeacht het merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brinta voor pap, maïzena voor maiszetmeel, Mac voor besturingssysteem computer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn reactie was dus een antwoord met 2 plussen, maar is door het Quasi-Modo Team weer verwijderd en bij de reacties gezet.

Het beste antwoord

Op de site uit de link noemen ze het merkverwatering. Er staan ook enkele voorbeelden op de site.

Toegevoegd na 30 seconden:
Ik vind Sultana ook een goed voorbeeld van merkverwatering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Maar over die Sultana, wordt dat dan niet alleen met Sultana's gebruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik heb het idee dat het ook voor andere merken wordt gebruikt. Huismerken bijvoorbeeld.

Andere antwoorden (5)

ik denk dat dat generalisatie heet.
een specifieke naam van een product dekt zo ook de lading bij soortgelijke producten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Merkverwatering noemen we het verschijnsel waarbij een aanvankelijke merknaam VOLLEDIG geïntegreerd raakt a;s benaming voor het betreffende (vergelijkbare) product, terwijl het om een totaal ander merk kan gaan.

In jouw voorbeeld is de Ipod niet zo gelukkig gekozen, want bij lange na nog niet elke MP3 wordt Ipod genoemd, en je eigen goedkope mp3tje Ipod noemen zal ook lang niet overal geaccepteerd worden. Omdat Ipod echter wel veel lekkerder bekt, sluit ik niet uit dat dat in de toekomst wel zou kunne gebeuren. Zoals indertijd is gebeurd met de Sony Walkman ; ALLE apparaatjes waarin je een casettebandje kon afspelen met een koptelefoontje, heetten in de jaren 80 al snel Walkman.

De Maxi Cosi voor eender welk baby-autostoeltje mag inderdaad ook in die categorie vallen. Andere, al oudere voorbeelden zijn bijvoorbeeld Maggi (zoute smaakmaker voor in de soep, afkomstig van - het toppunt van mertkverwatering : lavas ofwel de MAGGI-plant (!!) .
Ook van Jalozieen weet niemand meer dat Luxaflex aanvankelijk maar één van de vele merken was. Maar ook 'een asprientje' was aanvankelijk gewoon een merknaam.

Merkhouders zijn overigens lang niet altijd blij met het veralgemeniseren van een aanvankelijk door hen geintroduceerde term ; als een merk namelijk ECHT een naam geworden is, maakt het niet meer uit van welk merk je het koopt......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over dit verschijnsel dat een handelsmerk een soortnaam wordt is een heel leuk boekje geschreven: "Merken worden woorden" van Ton den Boon. (Nijmegen : BnM, 2007, ISBN 9789077907757). Hierin worden vele voorbeelden gegeven van merknamen die, vaak sluipenderwijs, in het dagelijks spraakgebruik zijn veranderd in soortnamen (en die dan ook met een kleine letter geschreven worden). Enkele voorbeelden: thermoskan, luxaflex, boedelbak, chocomel, maggi, wasco, martini, waxine. Als merknaam schrijf je die natuurlijk wel een hoofdletter: Maggi, Martini etc. Vele namen worden niet of nauwelijks meer herkend als zodanig. Er zijn ook merknamen die gebruikt worden in meer algemene begrippen: droste-effect, zwitserlevengevoel, tupperwareparty. Ook noemt Den Boon allerlei werkwoorden die gevormd zijn naar (merk)namen: googelen, tomtommen, montignaccen. Hoewel dit laatste werkwoord al weer verdrongen is door: sonjabakkeren.
Amadea
12 jaar geleden
Je vraagt om meer voorbeelden. Een electrische boormachine wordt veelal een Black & Decker genoemd. Portable afspeelapparaten heetten Walkmans of Discmans, maar alleen Sony had het recht om zijn apparaten deze naam te geven. En iedereen met een navigatiesysteem in de auto noemt dat ding TomTom, hoewel er nog meer merken zijn die navigatie-apparatuur verkopen.

Toegevoegd na 15 uur:
Scheermesjes - worden veelal Gilettemesjes genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet de luxaflex ook niet.