volgens mij heeft een zondags kind niks met kortjakje te maken. hoewel dat wel een grappige combinatie zou zijn.
in ieder geval vertelde de juf op school ( basis onderwijs en inmiddels al 20 jaar geleden),dat je niet echt op een zondag hoeft te zijn geboren om toch een zondags kind te zijn. het heet zo vanwege t feit dat de zondag de enigste vrije dag was die de mensen vroeger kende . en als je juist uitgerekend op die dag geboren werd .... nou dan kon je geluk niet op.t is dus een uitdrukking voor een ideaal kind dat geluk heeft veel voorspoed en weinig tegenspoed zal kennen. zo ongeveer heb ik t nog onthouden maar vooralsnog, t is info uit een bron van een dikke 20 jaar geleden he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een zondagskind is iemand die op zondag is geboren. Ook wordt het gebruikt voor mensen die "voor het geluk geboren zijn".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zondags kind kom van kinderen vroeger.
Vroeger gingen veel kinderen naar de kerk, die hadden altijd hun zondagse kleding aan, nette kleding dus.
Nu zeg je zondagskind als het een kind is met een beetje nette 'kakkerige' kleding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zondagskind is letterlijk een persoon die op een zondag is geboren. In figuurlijke zin is een zondagskind een geluksvogel, iemand die veel geluk heeft in het leven.

Bron wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zondagskind is iemand die geboren lijkt voor het geluk, die door het leven fladdert, gezond, gelukkig en knap is, altijd op z'n pootjes landt en ook nog in een lekker nest terecht gekomen is.

Met Kortjakje heeft dit niks te maken, Kortjakje was een hoertje als ik de antwoorden op eerdere vragen over dit meiske mag geloven. Zoek er maar eens op of klik op het linkje hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet omdat zondag de enige vrije dag was, maar omdat de zondag een aan god gewijde dag was, is een zondagskind n kind dat voor het geluk geboren is.
En met kortjakje heeft het niets te maken
anneliez
13 jaar geleden
zondagskind
1) Gelukskind: kind dat op zondag geboren is en volgens het bijgeloof geesten kon zien
2) Geluksvogel
3) Iemand die voor geluk geboren is
4) Persoonsbenaming
5) Zonnekind

In figuurlijke zin is een zondagskind een geluksvogel, iemand die veel geluk heeft in het leven.
In de psychologie is een zondagskind iemand die altijd het positieve van alles inziet, hij/zij houdt ervan om mensen te leren kennen en kan met iedereen opschieten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nee, de term zondagskind heeft niets met Kortjakje te maken.
Er zijn verschillende theorieën over de betekenis van het liedje Kortjakje.

1) Kinderen zullen vaak denken dat Kortjakje schoolziek was.
2) Kortjakje betekent 'wijd / open bloesje' en verwijst naar het uitdagende beroep van Kortjakje. 'Altijd ziek' is een metafoor voor iedere dag in bed: prostitutie. Zondags gaat Kortjakje schijnheilig naar de kerk met een met zilver beslagen bijbel, een verwijzing naar de profijtelijkheid van haar professie.
3) Kortjakje kan ook over een braaf, bedlegerig vrouwtje gaan, dat zich zondag met veel moeite naar de kerk begeeft. Het boek vol zilverwerk is haar bijbeltje met zilveren beslag en sluiting.
4) Kortjakje komt in achttiende-eeuwse spotliedjes ook voor als de vrouw die in Amsterdam de brugtoiletten moest beheren. Zij voert haar werk niet goed uit omdat zij vaak beschonken is. De kerk en het zilverwerk zijn latere toevoegsels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anderen hebben al gezegd dat zondagskind zijn niet meer en niet minder betekent dan op zondag geboren zijn. Omdat de zondag toch de rustdag is, de dag de Heren, dachten mensen vroeger dat het wel geluk moest brengen.
Ik wil er iets persoonlijks aan toevoegen: ik ben zelf op zondag geboren, dit is mij ook altijd verteld. Volgens mij heeft het o.a. effect op hoe je dan in het leven staat: vertrouwen dat het altijd goed met je komt. Niet perse in materiele zin, maar problemen kunnen overwonnen worden.
Het is een klein extraatje, dat ik uiteraard in zijn betekenis niet letterlijk neem, maar wat wel effect heeft, kan hebben.