Kun je je stembereik op zanggebied vergroten?

Ik ben sinds kort erachter gekomen wat mijn stembereik is. Mijn zangstem ligt tussen de bass en bariton. Zelf wil ik graag de hogere noten kunnen zingen, omdat ik momenteel merk dat ik hier nog veel moeite mee ervaar. Is het mogelijk om je stembereik te vergroten? En is het verstandig hierbij de tutorials op YouTube te volgen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt je stembereik vergroten.
Je stembereik wordt vergroot wanneer je elke dag je hoogste en je laagste toon even aanraakt. Zie dit als het stretchen van je spieren. Hoe meer getraind je spieren zijn, hoe groter je stembereik zal worden.
Een oefening voor het vergroten van je stembereik is zingen op een ‘brrrr’ klank. (Denk daarbij aan een paard, je rolt je lippen terwijl je een klank zingt.)
Je kunt beginnen met toonladders, en proberen telkens een stukje hoger te gaan. Je zult merken dat je stembereik na een aantal dagen of weken zal vergroten. Bij deze stembereik -oefening hoef je niet hard te zingen.
Veel mensen hebben de neiging om harder te gaan zingen wanneer ze hoger zingen. Als je je stembereik wilt trainen is dat niet de juiste manier. Het is belangrijk om ten alle tijde relaxed te blijven, vooral in het hoofd, -en keelgebied.
Wanneer je te hard zingt, is de kans groter dat je gaat forceren. Probeer het eerst zachtjes, en je zult zien dat je stembereik beetje bij beetje zal gaan groeien.

Zie ook deze oefeningen:
https://nl.wikihow.com/Je-stembereik-uitbreiden

Tutorials op Youtube kunnen zin hebben als ze gemaakt zijn door zangdocenten.
SimonV