Waarom zit je achter een computer terwijl je er eigenlijk voor zit? (Je zit toch ook niet achter een TV)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit ook altijd OP de laptop... en hij is nog steeds heel! Goed he hahahaa
AWM
14 jaar geleden
Uit het beroemde 100-vragen lijstje van het internet.
Verzin toch zelf eens een originele vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat jou niks aan vriend..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er zelf ook aan zitten denken om deze vraag te stellen,zonder vragenlijstje van internet.
Ik ben benieuwd waarom we dit zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
honderd duizend keer gevraagd, zucht.
AWM
14 jaar geleden
Ik snap niet dat iemand iets vraagt als ie niets te vragen heeft. -10.

Het beste antwoord

Dat heeft met de mate van activiteit de maken.
Teeveekijken is helemaal passief ; jij doet niks, je zit en kijkt. De teevee doet al het werk, en jij zit er voor.

Bij een computer is dat andersom ; jij zit te werken, en de computer voert - als het allemaal een beetje meezit - uit wat jij hem te doen geeft. Je zit dus achter je computer.

Zo zit je in de auto ook achter het stuur, maar sta je voor de gesloten deur te wachten. Zit je achter de balie en achter de telefoon, maar zit je voor de gezichtsbruiner en sta je voor de kassa.

Hoe dat onderscheid precies ontstaan is, weet ik niet, maar in de praktijk kunnen we deze regel allemaal vrij probleemloos toepassen, en passen we hem indien nodig zelfs aan. Zo kan de kassiere prima probleemloos achter de kassa zitten, en zit je voor de computer een film te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mijn antwoord:
Omdat gezien vanuit andere mensen je normaal gesproken wel 'achter' de computer zit. Zeker in een kantoor opstelling staan computers meestal niet tegen de muur aan. Wanneer je dan naar een van je collega's kijkt zit hij vanaf jou oogpunt 'verstopt' achter zijn computer.

Taalkundige Antwoord van taaladvies.net
Beide zijn mogelijk, maar als je achter het beeldscherm zit, ben je aan het werken op de pc, en als je voor het beeldscherm zit, kijk je volgens de meeste taalgebruikers gewoon naar het scherm.

Toelichting
In de regel zeg je dat je achter een toestel zit, wanneer je ermee werkt, of er actief mee bezig bent. Het voorzetsel kan dan vervangen worden door aan.

(1) Achter/aan de piano zat Daniël Blumenthal.

(2) Onze beste dj zit achter/aan de knoppen.

(3) Zijn kamergenote zat de hele dag achter/aan haar pc.

De combinatie zitten + voor + toestel betekent dat je passief naar het toestel kijkt, zoals in:

(4) Vader zat de hele avond voor de televisie.

Bij de combinatie met beeldscherm of monitor interpreteren de meeste taalgebruikers die woorden als een pars pro toto voor computer: ze gebruiken dan ook achter als voorzetsel. Anderen zeggen voor het beeldscherm, naar analogie van voor de televisie. Bij de meeste taalgebruikers roept dat echter de bijgedachte aan passief zitten kijken naar het beeldscherm op. De combinatie met achter is dus aan te bevelen wanneer je wilt zeggen dat je aan het werk bent aan de pc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meeste mensen die ik ken hebben hun beeldscherm juist wel tegen de muur aan staan. En op veel scholen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook streekgebonden zijn: in Twente zeggen ze 'achter de kachel zitten', 'op het ziekenhuis liggen' etc.
Je kan m.i. makkelijk zeggen dat je vóór de pc zit.
Het feit dat we meestal zeggen dat je achter de pc zit, heeft waarschijnlijk te maken met het werken aan een machine van oudsher. Aan zo'n (groot) apparaat moest je arbeid verrichten. Dus zat je achter de machine....
Bij de TV is het meer passief handelen/doen (op de bank liggen...) dan bij een pc, die om actie vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is al gesteld op GV.
Kijk hier maar
http://www.goeievraag.nl/vraag/tv-pc.146
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk, en ook die was niet zelf bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat allemaal Antwoordman ?
Ik heb mezelf deze vraag wel eens gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Azil laat maar...
antwoordman weet niet wat ie zegt.
als je niks doet zit je er voor, zoals bij een tv, als je wel iets doet zit je er achter, zoals bij de pc of bijvoorbeeld bewakingsschermen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit wel eens achter een piano/stuur/orgel/computer.
Dit heet idioom, m.a.w. gebruiken in de taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iemand dat ooit heeft gezegd en dat toen iedereen het zij.