Waarom was de hofdans zo streng gereglementeerd? en wat was opkomst en betekenis van intermezzi in de hofcultuur?

Het gaat over de hofcultuur in de 16e en 17e eeuw

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De hofdansen in de 16e eeuw waren een belangrijk sociaal gegeven voor de adel.
De balzaal was het enige ontmoetingspunt tussen man en vrouw. Elke gerespecteerde edele heer of dame moest dus kunnen dansen. Reeds vanaf 6 jaar brachten zij een aantal uren door op de dansvloer
Er waren gedragscodes waar iedereen zich aan diende te houden

Aan het hof werd tijdens een banket tussen de eetpartijen aan het Hof gedanst. Deze dansen noemt men Intermediëen of Intermezzi. Deze waren, evenals de vaak Italiaanse dansmeesters, zeer geliefd bij de deelnemers aan het banket en de altijd aanwezige toeschouwers. Deze dansen waren het toppunt van elegantie.

het was een korte, licht dramatische, muzikale, of dans entertainment tussen de handelingen van een toneelstuk ,opera of gangen van een banket

Via de zoekknop van de onderste link kun je heel veel zelf terug vinden