Medusa is een Griekse mythologische figuur. Hoe zij eruit zag ligt daarom geheel aan de fantasie van degenen die haar uitbeeld(d)en. Volgens de mythe was ze een Gorgon, een van de drie monsterlijke dochters van de zeegoden Phorcys en Ceto. Ze was vroeger heel mooi, maar werd daardoor ook heel arrogant. Ze maakte Pallas Athene woedend door de liefde te bedrijven met Poseidon in de heilige tempel van Athene. Pallas Athene was zo boos dat ze Medusa veranderde in een monster met slangenharen. Vanaf die tijd was het enige wat Medusa kon doen mensen door ze aan te kijken te veranderen in steen.

Volgens het verhaal op http://www.adlj.nl/laed/wp-content/uploads/2010/10/Het-verhaal-van-Medusa-en-Athena.pdf werd alleen het hoofd van Medusa veranderd, en bleven haar overige lichaamsdelen dus in de originele staat. Alleen uit Medusa's hoofd groeiden gifslangen in plaats van haar.
Amadea