Heeft iemand informatie over Oosterbeek tijdens WO2?

Hoe werd Oosterbeek getroffen door de oorlog?
Iemand info over Hendrika van der Vlist of Hotel Schoonoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vóór september 1944 was de oorlog al niet onopgemerkt aan het befaamde hotel Schoonoord in Oosterbeek voorbijgegaan. In de loop van 1943 werd het gevorderd door de Wehrmacht en sindsdien was het een komen en gaan van Duitse militairen. Vader J. van der Vlist, sinds 1921 eigenaar van het etablissement, had menigmaal met lede ogen moeten aanzien hoe luidruchtige en ongenode gasten met medeneming van allerlei hoteleigendommen, waaronder zelfs matrassen, vertrokken.

Een situatie waaraan op zondag 17 september 1944 een abrupt einde kwam, al raakte hij daardoor van de regen in de drup. Zware bombardementen en beschietingen in de omgeving luidden de luchtlandingen in welke later die dag tussen Ede en Arnhem zouden plaatsvinden. De Duitsers verdwenen spoorslags uit Schoonoord. De geruchtenstroom kwam op gang, maar het duurde nog tot de volgende dag alvorens de eerste Engelse militairen passeerden en men zich bevrijd waande. Rond het middaguur van de 18e september kwam een Engelse legerarts informeren of het hotel binnen een uur in gereedheid gebracht kan worden als noodhospitaal. Als vanzelfsprekend stemde de heer Van der Vlist toe en met man en macht ging men aan het werk. Maar voordat de noodzakelijke schoonmaak en de inrichting gereed waren, stroomden de gewonden al binnen. Eerst Britten, maar wat later ook Duitsers en Polen. Velen waren er slecht aan toe en hadden dringend verzorging nodig. Met een even grote vanzelfsprekendheid als waarmee de heer Van der Vlist zijn hotel ter beschikking stelde, stak zijn dochter Hendrika de handen uit de mouwen als gewondenverzorgster.