In het interbellum, na 1929, kwam de USA een diepe crisis te boven. Er was geld om oorlog te voeren in 1940-1945.

USA bewapent zich graag, dat danken we aan de "republicans". Met dit grote leger en wapens kunnen zij nu de politieagent van de wereld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de 1e wereld oorlog heeft Amerika o.a. als geallieerd land de oorlog gewonnen maar is ook in de crisis van de jaren 20 terecht gekomen. Truman wilde de VS buiten de oorlog houden, Roosevelt wilde helpen vooral omdat er veel vluchtelingen naar de VS gingen. Europa riep om hulp om Nazi Duitsland te stoppen.
Omdat de VS door de aanval op Pearl Harbour door Japan, betrokken werd draaide de oorlog industrie op volle toeren. De VS hebben generaal Eisenhower als militair leider ingeschakeld en dus hebben de Amerikanen meer invloed gehad om de Duitse legers te verslaan. Ook de meerderheid van het aantal soldaten was Amerikaans en helaas ook de slachtoffers. Na de 2e wereld oorlog zijn de Amerikanen tot de jaren 60 gebleven in Europa. Duitsland was verdeeld in 2 landen. Het oosten (Oost Duitsland) onder invloed en bezetting door de Russische troepen en West Duitsland werd bezet en vooral Berlijn door de geallieerde troepen en Amerika had zijn leger basissen tot de jaren 70.
In oorlogen die erop volgden, Korea, Vietnam bleven Amerikanen aanwezig en zorgden voor vrede en veiligheid.
Over de deelname van Amerikanen in Vietnam zijn veel vraagtekens maar door de koude oorlog bleef de verhouding Communisme tegen het Westen als op voet van oorlog.