Wie was landschapsschilder H.G. Güth?

In mijn familie circuleert een landschapsschilderij, gesigneerd door H.G. Güth. Vermoedelijk gemaakt in de streek tussen Heerenveen en Gorredijk. Wie heeft informatie over deze schilder?

5 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

H.G. Güth moet wel Henk Güth zijn: geboren in 1921 in Arnhem, waar hij
in 1942 de kunstacademie afsloot. In 1960 emigreerde Henk naar Australië,
waar hij furore maakte als kunstenaar en galerie-houder. Op internationale veilingen
wordt regelmatig werk van Henk aangeboden, dat veel aftrek vindt. Hij creëerde een Panaroma-Mesdag achtig immens kunstwerk. Hij overleed in 2003.
Door zijn vertrek uit Nederland is Henk ook moeilijk terug te vinden in Nederlandse
kunstdocumentatie.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
@ronron1212: geweldig bedankt! Als ik het reconstrueer: het schilderij is vermoedelijk een huwelijkscadeau geweest in 1946. Dat kan kloppen gezien het geboortejaar.
Gravend in mijn herinnering: ik heb jaren geleden dezelfde vraag al gesteld en toen geen reactie gekregen .Dat heeft mij toen erg verbaasd - ik vermoedde dat het niet een amateurschilder was.
Ook Amadea bedankt voor het antwoord. Ik begrijp niet waarom jouw uitgebreidere antwoord inmiddels is verwijderd.
:

Andere antwoorden (1)

Ik ben zijn dochter.
Hij ging begin jaren 70 naar Australië.
Toen hij was overleden is het museum verkocht en daarna afgebrand jammer genoeg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
@Jojok. Dat is een mooi bericht! Ik heb een vraag. Kende uw/jouw vader Pieter Wiegersma (1920-2009), in 1938 als glazenier afgestudeerd aan de kunstacademie Arnhem? En zijn ze samen naar Friesland geweest? (Pieter Wiegersma is een broer van Friso Wiegersma, tekstschrijver van Het Dorp.)
Het schilderij heb ik in mijn bezit,
(Wie meer wil weten overt Pieter Wiegersma: artikel (in memoriam) in Vrij Nederland van 13 juni 2009 van Peter Brusse: Rasverteller vol spot.)