Hoe werkt de circustruc met de nertsmantel?

In een circus (het Groot Russisch Staatscircus) zag ik eens een optreden van een vrouw in een donkerbruine nerts(?)mantel. Haar optreden was nogal saai, dus ik lette niet goed op.

Plotseling deed ze iets, waarop haar mantel van haar afviel, zich verspreidde, en snel wegrende.

De mantel bleek te bestaan uit een heleboel nertsen (of diertjes die er enigzins op lijken).

Dit ging zó snel, dat ik niet goed zag wat er nu gebeurde. Ik vond het een fascinerende truc, en wenste dat ik beter had opgelet.

Hoe werkt deze truc? Hoe krijg je de nertsen zo gek dat ze zich zodanig vastklemmen, dat je geen verschil ziet met een echte nertsmantel? Hoe zorg je dat ze zich allemaal tegelijk op de grond laten vallen?

Staat er wellicht een filmpje van deze truc op Internet?

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me bij Loenie aan, maar ik moet toegeven dat ik het idee heel fascinerend vind en benieuwd ben naar de antwoorden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ben inderdaad óók benieuwd of deze truc wel of geen nertsenkwelling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het het Russisch staatscircus was?
Ik google me kapot maar zonder resultaat...
Cryofiel
13 jaar geleden
Het was "een" Russisch staatscircus, en het was een aantal jaren geleden. Gezocht heb ik zelf ook al, maar ik kon niets vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Facinerend die film. Nooit gezien, niemand weet nog het echte antwoord lijkt me....

Het beste antwoord

De bontjas heeft flappen, waarachter de nertsen zich bevinden, die heel snel naar beneden vallen. Als je goed kijkt zie je die flappen aan het einde van het filmpje.

Geen idee hoe het mechanisme precies werkt echter.

De vos wordt denk ik gewoon heel stevig in een houtgreep gehouden. ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Houdgreep* natuurlijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om nog uit te breiden:

In de onderste sectie van de mantel bevinden zich denk ik geen nertsen. Daar valt immers de flap van de tweede sectie van onderen overheen. Je ziet verder ook wat touwtjes bungelen net nadat de flappen zijn gevallen.

Waarschijnlijk is er een of ander mechanisme met touwtjes die de flappen dicht houden. Dan is het een kwestie van touwtjes loslaten/van hun knoop/strik ontdoen en de zwaartekracht kan haar werk doen.

Als je goed kijkt zie je ook nog wat van de oorspronkelijke buitenkant aan de achterkant van de hangende flappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb het!
Een filmpje!
Je kan het nu zo goed bekijken als je wil.
Het lijkt erop dat ze zich gewoon vasthouden, maar hou je die beesten zo ver kan krijgen... Geen idee.
Het heeft vast iets met pijn en honger te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=fB0jml3iLBc

Toegevoegd na 6 minuten:
Jammer trouwens dat het moment dat de dieren loslaten niet goed in beeld komt...

Als de dieren nog aan de jas zitten kan ik ze echt niet van elkaar onderscheiden...

Toegevoegd na 29 minuten:
Wat ik me afvraag is of al die dieren in het begin in die doos zitten...
Of zouden die achter het scherm zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het filmpje van 0.38 tot 0.45 zie je de mantel raar bewegen. (vooral aan de onder kant)
Dus volgens mij ook flappen waar die beestjes inzitten.
Je ziet ook dat de vrouw haar armen uitsteekt. (waarschijnlijk om aan een paar touwtjes te trekken, flappen vallen open. Vrouw rent snel weg, terwijl iedereen naar die beestjes kijkt

Eigenlijk een hele goedkope truc, vooral zielig voor die beestjes, vooral ook voor die vos, dat zijn normaal hele schuwe beesten.

Toegevoegd na 3 minuten:
ps. Ik dacht de eerste keer dat er een beestje bleef hangen maar de armen van de jas veranderen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik aan denk,is dat die jas aan de binnenkant geisoleerd is en aan de buitenkant rondom ontblote electrische bedrading is verwerkt,net onder het textiel.Door de jas 'aan' te zetten,blijven de nertsen met hun bekjes aan het elektriciteitsdraad hangen omdat de kaken zich sluiten.
Op het moment dat de vrouw de electriciteit uitzet,ontspannen de kaken van de diertjes zich weer en vallen ze.Na even verdwaasd te blijven zitten,rennen ze weg.