Wat is het nut van de vergrote en vervaagde randen langs een videofilm?

Zie bijvoorbeeld https://www.telegraaf.nl/video/1914634/aandoenlijk-dokter-danst-voor-ziek-jongetje. Ik zie dit effect steeds meer bij videofilmpjes op internet, maar wat is nou eigenlijk het nut van de vervaagde en uitvergrote randen links en rechts? Of is gewoon 'mooi' (al vind ik het persoonlijk alleen maar irritant)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Geen nut maar er zit wel een idee achter. Veel mensen filmen verkeerd net hun telefoon. Verticaal ook wel VVS. Dat zorgt voor zwarte randen links.rechts . Om beeldvullend te worden wordt dan met een effect het beeld voorbeeld gemaakt. Storend op 2 manieren dus.
Als iedereen dus gewoon horizontaal/landschap filmt, kan iedereen volbeeld naar een filmpje kijken en hoeft nimmer meer achteraf een vervelend effect toegevoegd te worden. Het idee dat het toch naar een andere smartphone wordt gestuurd gaat niet echt op. Veel video's die zo begonnen zijn, zijn waarschijnlijk met dat idee gemaakt, uiteindelijk komen ze dan toch op schermen die niet te draaien zijn.
*Om beeldvullend te worden wordt dan met een effect het beeld verbreed.
Toegevoegd op 20 april 2018 17:29: tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Irritant.... tenzij de opname bedoeld is om deze door te sturen naar een andere telefoon dan kan het (afhankelijk van de situatie) prima, aangezien die telefoon ook weer een portret scherm heeft. Maar je antwoord is helemaal correct. (+)
LeonardN
5 jaar geleden
Juist maar dat weet je eigenlijk nooit. Deze opname kan ook bedoeld zijn voor iemand met een telefoon. Logica dicteert dus dat je altijd horizontaal/landschapmodus moet filmen. Dan kan iedereen het normaal bekijken.