Hoe heten die rollende (stro?)ballen die door verlaten cowboy dorpjes rollen? (Denk Lucky Luck oid)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
23.3K

Antwoorden (3)

Dat heet tumbleweed in het engels

Toegevoegd na 52 seconden:
en dus ook in het Nederlands
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die worden tumbleweeds genoemd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tumbleweed

Toegevoegd na 1 uur:
Tumbleweed is een verzamelnaam voor een hele reeks planten die aan het einde van het groei en bloeiseizoen los breken van de wortels en dan door de wind voortgeblazen worden. Het engelse woord 'To Tumble' betekent zoveel als vallen, rollen etc. Het is dus een naam die uitgaat van de actie, niet van een specifieke soortnaam.

Ze kunnen dus door verschillende plantensoorten gevormd worden: Asters (Centaurea diffusa), peulachtigen (Baptisia tinctoria), weegbreeen (Plantago cretica), mosterplanten (Sisymbrium altissimum, Crambe maritima, Lepidium) en ook de hieronder genoemde loogkruid lid van de amaranten familie kan deze tumbleweeds voortbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet in goed Nederlands: loogkruid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gij zijt Wellecome!