Infinitief is een woord uit het latijn voor het hele werkwoord. Voorbeelden: lopen, hebben, zijn, betekenen, spellen,vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je grammaticaregels. De infinitief is het hele werkwoord, bijvoorbeeld:

lopen, fietsen , schrijven, drinken, dansen etc.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je het iets scherper wil zeggen; De infinitief is het werkwoord zonder vervoeging, dus zonder persoonsvorm.

In de zijn "wij lopen" is lopen dus niet de infinitief, maar wél een vervoeging.

De infinitief wordt wel gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld "te": Het was te ver om te lopen.

Een Nederlands woord voor infinitief is "onbepaalde wijs".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartstikke bedankt voor de duidelijkheid ik snap het nu veel beter thnx!
De infinitief is de onbepaalde wijs van een werkwoord, ofwel de vorm die niet vervoegd is naar persoon (dat is namelijk de persoonsvorm) of tijd (voltooid of tegenwoordig deelwoord).
Voor de infinitief kan je altijd "om te" zeggen: om te lopen, om te fietsen, om te dansen, ...
Als je een werkwoord wilt opzoeken in het woordenboek, gebruik je deze vorm. Hij wordt dan ook wel de woordenboekvorm genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Infinitief was in her nederlanss gewoon het hele werkwoord: lopen, slapen, fietsen enzz.
Maar in het engels is de I-vorm de hele werkwoord. Dus bij: I walk ...
Is "walk" het hele werkwoord. En niet walking ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een infinitief moet je niet de vervoeging nemen (dus I Walk is niet zo'n goed voorbeeld), maar er "to" voorzetten (net als in het nederlands). Dan wordt het ook "to walk", dus wat dat betreft heb je voor de schrijfwijze van de infinitief helemaal gelijk. Al hulpmiddel kan je dus best naar de ik vorm kijken in het Engels, maar het infinitief is dan "walk".