Waarom zijn sprookjes na verloop van tijd van einde veranderd?

Tegenwoordig wordt bijvoorbeeld Roodkapje samen met haar grootmoeder gered uit de buik van de wolf. Maar vroeger ging ze gewoon dood. Waarom is dit veranderd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Zover ik weet is er maar 1 sprookje wat altijd weer anders kan worden en dat is The Neverending Story. :-)

Toegevoegd na 10 minuten:
Wellicht zijn er wel een aantal punten die je kan aansnijden waarom sommige sprookjes veranderen.

* Deze verhalen werden vroeger mondeling doorverteld, en wijken daarom soms nogal van elkaar naarmate de verspreiding groter wordt.
* Sprookjes worden ook wel aangepast aan de maatschappij en de tijdsbeleving van deze tijd.
* Cultuurverschillen
* Verhaalaanpassingen aan gewone verhalen om ze geschikt te maken voor kinderen. Mensen dood laten gaan is niet echt goed voor de nachtrust van kleine kindertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Grappig, wanneer is dat veranderd dan? Er zijn altijd verschillende interpretaties van sprookjes door verschillende 'herschrijvers', maar het einde is toch steeds hetzelfde geweest bij Roodkapje: Roodkapje komt achter de situatie, snijdt buik open, Grootmoeder springt eruit, stenen erin en in de put met de wolf.

Mogelijk dat in bijvoorbeeld Noorse sprookjes of Zweedse sprookjes hier wat verschil in zit, maar dit houdt niet in dat het veranderd is, zie het als cultureel verschil, zoals ook de koran en de bijbel verschillen, maar over de vergelijkbare dingen gaan.

Toegevoegd na 33 minuten:
Voor mensen die willen weten waar Ajaxtas het over heeft, zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De versie die ik ken is;
Een wolf had grootmoeder ingeslikt en dat deed het dier vervolgens ook met Roodkapje.
Gelukkig kon een jager het tweetal levend uit de wolf snijden. Daarna hebben ze stenen in de buik van de wolf gedaan en hem in de waterput gegooid.
Eind goed al goed.

En dat is ook de enige versie die ik ken, en is volgens mij niet veranderd.

Andere sprookjes zijn volgens mij ook altijd hetzelfde gebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen was het water niet meer te zuipen en gingen opoe,roodjakje en de jager jager dood door vergiftiging,maar dat hoor je niemand zeggen!
Dat komt door de tijdsgeest. Vroeger kwamen kleine kinderen ook meer met de dood en ellende in aanraking (alleen al door zuigelingen sterfte in de omgeving). Nu dit niet meer gebeurt willen ouders/opvoeders kinderen niet meer shoqueren met dingen die zo ver buiten hun belevingswereld liggen. Daarnaast is 'doodgaan' zo'n abstract concept geworden voor kinderen dat ze dit niet echt begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké ik doe een gok,
Vroeger behandelde men kinderen als kleine volwassenen, ze werden dus ook niet beschermd tegen de harde kanten van het leven.
Later is men veel voorzichtiger met de tere kinderziel geworden en heeft men de sprookjes aangepast.

Daarnaast is het een kwestie van vraag, er worden verschillende versies aangeboden (er zijn tegenwoordig hardere en minder harde versies van 'de kleine zeemeermin' in omloop) Als dan blijkt dat de meeste kinderen domweg liever de zachte versie horen zal die meer verkocht worden en dus bekender worden. Zo ook vroeger. Kwestie van kunnen kiezen.

Hoe harder de versie hoe meer in onbruik geraakt. Men wil hem niet.