Waarom is het Der Verletzte?

Toegevoegd na 43 seconden:
Je zou toch zeggen dat het Die Verletzte is omdat het op een -e eindigt?...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

In het Duits worden bijvoeglijke naamwoorden geregeld - vaker dan in het Nederlands - gesubstantiveerd, d.w.z. gebruikt als zelfstandig naamwoord door er een lidwoord voor te plaatsen. Dit wordt in het algemeen gedaan om naar personen te verwijzen.
De uitgangen blijven hetzelfde:
Der Junge, die Alte (hier kunnen dus de woorden Mann of Frau achter worden gedacht).
Der reiche Mann, die reiche Frau, das reiche Kind – Let op: die reichen Leute.
Die Reichen is dus: die rijken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord en die eindigen nu eenmaal op een -e. In het Nederlands trouwens ook. Dus het is der Verletzte, der Reiche, der Arme etc.