Waarom zijn er voor de gebiedende wijs van dare in het Italiaans 3 vormen in de 2de persoon enkelvoud?

Volgens WordReference zijn er dai, da' en dà. Ik zie die varianten ook bij andare, fare en stare.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de website WordReference kom ik de vervoeging da wel tegen maar niet in de vorm van 2° persona singolare dell'imperativo presente. Als Engels niet de moedertaal is lijkt mij deze Engelse website niet geschikt om de Italiaanse taal te leren.
Het is vanuit de Nederlandse taal al moeilijk genoeg om de uitleg precies te interpreteren.

Antwoorden (1)

De gebiedende wijs- imperativo heeft in de tweede persoon enkelvoud wel drie verschillende vormen maar dat is afhankelijk van de uitgang van het werkwoord.

De imperativo (gebiedende wijs) kan in het Italiaans vijf verschillende vormen hebben, te weten -a, -i, iamo, -ite, -ano.
Welke vorm je moet gebruiken hangt af van de uitgang van het werkwoord.
(-are,-ere of –ire) en de persoon tegen wie je het hebt
Parlare – tweede pers. enkelvoud parl-a (tu parla)
Prendere – tweede pers. enkelvoud prend-i (tu prendi)
Sentire - tweede pers. enkelvoud sent-i (tu senti)

3e pers ev : parl-i prend-a sent-a
1e pers mv: parl-iamo prend-iamo sent-iamo
2e pers mv: parl-ate prend-ete sent-ite
3e pers mv: parl-ino prend-ano sent-ano

Andare , Fare en Dare zijn voorbeelden van werkwoorden met de uitgang are

De uitgangen van de Imperativo – gebiedende wijs 2de persoon enkelvoud van werkwoorden met de uitgang are zijn:
Dare – tu dà ; Andare – tu va; Fare – tu fa ; Stare – tu sta

Tu dai is 2de pers enkelvoud - presente
Tu da als gebiedende wijs ken ik niet
Ik ken wel de vraag: tu da dove vieni? – waar kom je vandaan?

Voor vervoegingen is het verstandig gebruik te maken van onderstaande bron.