Waarom zijn er voor de gebiedende wijs van dare in het Italiaans 3 vormen in de 2de persoon enkelvoud?

Volgens WordReference zijn er dai, da' en dà. Ik zie die varianten ook bij andare, fare en stare.

Weet jij het antwoord?

/2500

De gebiedende wijs- imperativo heeft in de tweede persoon enkelvoud wel drie verschillende vormen maar dat is afhankelijk van de uitgang van het werkwoord. De imperativo (gebiedende wijs) kan in het Italiaans vijf verschillende vormen hebben, te weten -a, -i, iamo, -ite, -ano. Welke vorm je moet gebruiken hangt af van de uitgang van het werkwoord. (-are,-ere of –ire) en de persoon tegen wie je het hebt Parlare – tweede pers. enkelvoud parl-a (tu parla) Prendere – tweede pers. enkelvoud prend-i (tu prendi) Sentire - tweede pers. enkelvoud sent-i (tu senti) 3e pers ev : parl-i prend-a sent-a 1e pers mv: parl-iamo prend-iamo sent-iamo 2e pers mv: parl-ate prend-ete sent-ite 3e pers mv: parl-ino prend-ano sent-ano Andare , Fare en Dare zijn voorbeelden van werkwoorden met de uitgang are De uitgangen van de Imperativo – gebiedende wijs 2de persoon enkelvoud van werkwoorden met de uitgang are zijn: Dare – tu dà ; Andare – tu va; Fare – tu fa ; Stare – tu sta Tu dai is 2de pers enkelvoud - presente Tu da als gebiedende wijs ken ik niet Ik ken wel de vraag: tu da dove vieni? – waar kom je vandaan? Voor vervoegingen is het verstandig gebruik te maken van onderstaande bron.

Bronnen:
http://www.vertalen.nu/vervoeging?vervoeg=...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100